شرکت کارگزاری توسعه فردا بلاگ https://fardabroker.ir/ ارسال های مربوط به شرکت کارگزاری توسعه فردا en-gb info@fardabroker.com Copyright 2024 رکورد جدید افزایش سرمایه ناشران بورسی در ۱۰ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ https://fardabroker.ir/blog/2024/01/Kihlpmjb

به گزارش کارگزاری توسعه فردا از سازمان بورس، «وحید روشن قلب» گفت: مجوزهای صادر شده در خصوص افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار بیانگر صدور مجوز انجام افزایش سرمایه به مبلغ ۳ هزار و ۱۷۳ میلیارد ریال برای ۲۳۰ شرکت از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا ۸ بهمن ماه است. این در حالی است که در سال گذشته مجوزهای صادر شده برای افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام ثبت شده نزد سازمان به مبلغ ۲ هزار و ۹۳۹ میلیارد ریال برای ۲۶۲ شرکت بوده که این موضوع بیانگر افزایش مبلغ مجوزهای صادر شده در سال ۱۴۰۲ تا ۸ بهمن ماه نسبت به کل سال ۱۴۰۱ است.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: آمار جدول فوق بیانگر این است که تا ۸ بهمن ماه سال ۱۴۰۲، مبلغ افزایش سرمایه بدون در نظر گرفتن افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌ها در سال ۱۴۰۲ بیشتر از سال‌های گذشته بوده است.

مهمترین دلایل رشد مبلغ افزایش سرمایه شرکت‌ها

وی در ادامه افزود: یکی از مهمترین دلایل رشد مبلغ افزایش سرمایه شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، وجود معافیت مالیاتی انجام افزایش سرمایه از محل سود انباشته (سود تقسیم نشده) در بودجه سال ۱۴۰۲ است و این بند که به پیشنهاد سازمان بورس و با موافقت نمایندگان مجلس در بودجه سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ درج شده بود، ضمن تشویق شرکت‌ها به انجام افزایش سرمایه از این محل، منجر به افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در پروژه ها و افزایش سرمایه در گردش در اختیار شرکت‌ها شده و آثار مثبت آن در عملکرد آتی شرکت‌ها نمایان خواهد شد و در عین حال در حاضر پیگیری‌های سازمان بورس جهت درج مجدد این بند در بودجه سال ۱۴۰۳ و یا درج آن در یکی از قوانین دائمی در جریان است.

روشن قلب گفت: از جمله دلایل افزایش مبلغ افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران را می‌توان تصویب دستورالعمل اجرایی جزءهای (١)، (٣) و (٥) بند (چ) ماده ٦٨ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران درخصوص نحوه ارسال و پذیره‌نویسی الکترونیک حق تقدم‌های ناشی از افزایش سرمایه در هیات مدیره سازمان بورس دانست که با استفاده از مزایای این دستورالعمل، فرایند انجام افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران در شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان تسهیل شد و بر این اساس، شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان به جای ارسال پستی برگه‌های حق تقدم و دریافت فیزیکی آنها از سهامداران، صرفاً از طریق این سامانه فرآیند ارسال برگه‌های حق تقدم و واریز ارزش اسمی و دریافت موافقت استفاده از مطالبات سهامداران را برای سهامداران سجامی شده انجام می‌دهند که این موضوع علاوه بر افزایش دقت و کاهش زمان و کاهش هزینه‌های این فرآیند شده است.

]]>
Mon, 29 Jan 2024 10:09:00 +0000 https://fardabroker.ir/blog/2024/01/Kihlpmjb
رشد یک هزار و ۲۰۰ واحدی شاخص بورس https://fardabroker.ir/blog/2024/01/Ifdsgkopkh شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز (یکشنبه ۸ بهمن) با یک هزار و ۲۰۵ واحد افزایش، به ۲ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۳۶ واحد رسید.

به گزارش کارگزاری توسعه فردا به نقل از ایرنا، شاخص هم وزن ۷ هزار و ۱۲۲ واحد افزایش یافت و به ۷۴۰ هزار و ۴۴۸ واحد رسید. نمادهای «سدشت، ثشاهد و شپدیس» بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای «شستا، شپنا، کگل و فملی» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند.

شاخص فرابورس هم در پایان معاملات امروز با ۱۶۶ واحد افزایش به ۲۵ هزار و ۶۶۱ واحد رسید. نمادهای «هرمز، شگویا، آریا، سامان، خاور و زاگرس» بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص داشتند.

]]>
Sun, 28 Jan 2024 10:12:00 +0000 https://fardabroker.ir/blog/2024/01/Ifdsgkopkh اخبار
شروع هفته سبز بورس با رشد ۳ هزار واحدی https://fardabroker.ir/blog/2024/01/Kfflpkmzaq شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز (شنبه ۷ بهمن) با ۳ هزار و ۳۶۳ واحد افزایش، به ۲ میلیون و ۱۲۶ هزار و ۸۵۵ واحد رسید.

به گزارش کارگزاری توسعه فردا از ایرنا، شاخص هم وزن ۵ هزار و ۲۶۸ واحد افزایش یافت و به ۷۳۳ هزار و ۲۳۳ واحد رسید. نمادهای «فملی، فولاد و ثفارس» بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای «حکشتی، پارس و صبا» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند.

شاخص فرابورس هم در پایان معاملات امروز با ۲۱۴ واحد افزایش به ۲۵ هزار و ۴۹۴ واحد رسید. نمادهای «هرمز، ارفع، انتخاب، وهور، کزغال، حسینا و حخزر» بیشترین تاثیر را بر شاخص فرابورس داشتند و همگی به رشد شاخص کمک کردند.

]]>
Sat, 27 Jan 2024 10:14:00 +0000 https://fardabroker.ir/blog/2024/01/Kfflpkmzaq اخبار
شرکت‌های دولتی و وابسته به نهادهای عمومی باید صورت‌های مالی خود را در کدال منتشر کنند https://fardabroker.ir/blog/2023/12/Lnkpldwwss مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: شرکت‌های دولتی و شرکت‌های وابسته به نهادهای عمومی باید صورت‌های مالی خود را در سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران اوراق بهادار «کدال» منتشر کنند.

به گزارش کارگزاری توسعه فردا از سازمان بورس، روشن قلب در خصوص شرکت‌های دولتی و شرکت‌های وابسته به نهادهای عمومی اظهار کرد: بر اساس اصلاحات قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی که سال ۹۸ و طی قانون اصلاح بند (۵) مادۀ (۶) اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی به تصویب رسید، شرکت‌های فوق موظف شدند ۶ ماه پس از تصویب این قانون، صورت‌های مالی خود را در سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران اوراق بهادار یا همان سامانه کدال منتشر کنند.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس در ادامه بیان کرد: پیگیری‌های سازمان بورس و اوراق بهادار موجب شد در این مدت فقط ۶۱۳ شرکت اطلاعات خود را در سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران اوراق بهادار منتشر کنند اما سایر شرکت‌های خصولتی که تعداد آن‌ها به بیش از ۱۰ هزار شرکت هم می‌رسد، همچنان اطلاعات خود را منتشر نمی‌کنند.

وی در خصوص اهداف این قانون در راستای افشای اطلاعات شرکت‌های وابسته به نهادهای دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی اظهار کرد: هدف از قانون افشای اطلاعات این شرکت‌ها، افزایش شفافیت و در دسترس قرار گرفتن اطلاعات شرکت‌ها اعم از شهرداری‌ها، سایر ارگان‌ها و نهادهایی است که اطلاعاتی از آن‌ها در دسترس عموم نیست.

روشن قلب در پاسخ به این پرسش که کدام یک از شرکت‌های وابسته به نهادهای دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی اطلاعات خود در سامانه کدال منتشر نمی‌کنند؟ گفت: این شرکت‌ها در بورس معامله نمی‌شوند و خود شرکت و یا شرکت‌های سهامدار عمده آن‌ها جزو گروه‌های پنجگانه یعنی، «نهادهای عمومی غیر دولتی، نهادهای نظامی، سازمان‌ها و موسسات خیریه، نهادها و موسسات وقفی آستان‌های مقدس و یا صندوق‌های بازنشستگی» و... هستند.

جریمه نقدی برای شرکت‌های متخلف

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به پرسشی مبنی بر جرایم در نظرگرفته شده برای شرکت‌هایی که اطلاعات خود را منتشر نمی‌کنند، بیان کرد: برای شرکت‌هایی که مشمول قانون فوق هستند و صورت‌های مالی خود را منتشر نکنند، مجازاتی پیش‌بینی شده که در مرحله اول مرجع ثبت شرکت‌ها از هر گونه ثبت صورت جلسات این شرکت‌ها خودداری می‌کند. تاکنون نیز این مورد در خصوص تمامی شرکت‌هایی که اطلاعات خود را منتشر نکردند، اجرایی شده است. در صورتی که این روند از سوی شرکت‌ها ادامه یابد، پس از تشکیل پرونده، شرکت و اعضای هیئت مدیره این شرکت‌ها جریمه نقدی خواهند شد و در صورت تکرار تخلف به این اعضا در هیچ شرکت دیگری اجازه قبولی سمت به عنوان عضو هیئت مدیره داده نخواهد شد.

وی افزود: جریمه نقدی شرکت‌های متخلف آغاز شده و رای بدوی به تعدادی از شرکت‌های مشمول ابلاغ شده و با توجه به تعدد شرکت‌های مشمول، این فرایند تداوم خواهد داشت.

]]>
Tue, 26 Dec 2023 13:39:00 +0000 https://fardabroker.ir/blog/2023/12/Lnkpldwwss اخبار
بانک دی سهم خود از نیروگاه برق دماوند را می فروشد https://fardabroker.ir/blog/2023/12/Jcxsddf بانک دی، در راستای اجرای ماده ۱۶ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و همچنین برنامه تحول این بانک، آگهی مزایده فروش نیروگاه برق دماوند را منتشر کرد.


به گزارش کارگزاری توسعه فردا از ایرنا، بانک دی در نظر دارد ۷۰/۸۳ درصد از سهام شرکت تولید نیروی برق دماوند را به طور عمده و به صورت نقد و اقساط از طریق بازار دوم فرابورس ایران به فروش برساند.

در این واگذاری که در روز دوشنبه ۲۵ دی‌ماه سال جاری عرضه خواهد شد، قیمت پایه کارشناسی هر سهم ۸۱,۳۳۳ ریال، (ارزش کل پایه ۳۱۸,۰۱۲ میلیارد ریال) تعیین شده است.

همچنین به منظور تسهیل در امر واگذاری بر اساس مجوز اخذ شده از بانک مرکزی، اشخاص متقاضی می‌توانند ۱۰ درصد از ارزش کل معامله را به صورت نقدی و الباقی ارزش معامله را طی ۱۰ سال در اقساط مساوی ۱۲۰ ماهه با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار پرداخت نمایند.

شایان ذکر است در صورت حصول نتیجه از برگزاری این مزایده پیش بینی می‌گردد به میزان ۱۹۰,۰۰۰ میلیارد سود از این محل حاصل گردد که تاثیر قابل توجه‌ای بر کاهش زیان انباشته، بهبود وضعیت عملیاتی و سرمایه نظارتی این بانک خواهد داشت.

متقاضیان گرامی برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سامانه کدال و سایت فرابورس ایران مراجعه نمایند.

]]>
Mon, 25 Dec 2023 13:43:00 +0000 https://fardabroker.ir/blog/2023/12/Jcxsddf اخبار
صدور مجوز فعالیت ۵۱ صندوق سرمایه‌گذاری برای ۴۲ نهاد مالی https://fardabroker.ir/blog/2023/12/Knopwqasx رییس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۲ مجوز فعالیت ۵۱ صندوق سرمایه‌گذاری در اختیار ۴۲ نهاد مالی مختلف قرار گرفته است.

به گزارش کارگزاری توسعه فردا از سازمان بورس، سیاوش پرویزی‌نژاد ضمن اعلام این که از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا انتهای آذر ماه، مجوز فعالیت ۵۱ صندوق سرمایه‌گذاری صادر شده، اظهار داشت: نهادهای مالی دریافت کننده مجوز فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری شامل«تأمین سرمایه، سبدگردان، کارگزاری، مشاور سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری و هلدینگ» بوده‌اند.

وی در ادامه افزود: بر اساس این مجوزها، طیف گسترده‌ای از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اختیار انواع نهادهای مالی قرار گرفته تا بتوانند زنجیره خدمات خود را کامل کرده و به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم عمق ببخشند.

رییس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: در بازه ۹ ماهه امسال ۵۱ مجوز موافقت اصولی نیز برای ۴۰ نهاد مالی متفاوت صادر شده است.

پرویزی‌نژاد با بیان این که یکی از مهم‌ترین اهداف سازمان بورس و اوراق بهادار توسعه کمی و کیفی صندوق‌های سرمایه‌گذاری به عنوان مهم‌ترین و مؤثرترین ابزار سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است، گفت: در این راستا توجه به توسعه متوازن نهادهای مالی از جمله مهم‌ترین مسائلی است که مورد توجه مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری قرار دارد.

وی اعلام کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار در ارتباط با صدور مجوز فعالیت برخی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، دستورالعمل تأسیس و فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیش شرط‌هایی را برای راه اندازی این نوع صندوق‌ها تعیین کرده که می‌توان به صندوق‌های«سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات، در اوراق بهادار مبتنی بر کالا- فلز طلا و بازنشستگی تکمیلی» اشاره کرد.

پرویزی‌نژاد اضافه کرد: جنس این شرایط غالبا از نوع سرمایه و همچنین تجربه مدیریتی است که این موضوع به معنای تعیین انحصار نیست و به محض اینکه نهاد مالی شرایط را احراز کند، می‌تواند درخواست تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری مربوطه را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کند.

وی در پایان در ارتباط با تسریع و تسهیل در صدور مجوزهای صندوق‌های سرمایه گذاری با توجه به تدوین، تصویب و ابلاغ مقررات صندوق‌های سرمایه گذاری چندبخشی نیز گفت: قصد داریم درآینده‌ نزدیک این امکان ویژه را به سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز تعمیم دهیم تا هزینه‌ها تاسیس، راه اندازی و اداره این نوع صندوق ها به طور محسوسی کاهش یابد.

 
]]>
Sun, 24 Dec 2023 13:47:00 +0000 https://fardabroker.ir/blog/2023/12/Knopwqasx اخبار
بزرگ‌ترین تأمین مالی تاریخ بازار سرمایه انجام شد https://fardabroker.ir/blog/2023/12/Jcxsaplmcd بزرگ‌ترین تأمین مالی تاریخ بازار سرمایه امروز (شنبه) با پذیره‌نویسی ۴۴۵۰ میلیارد تومانی ناشی از سلب حق تقدم محقق شد.

به گزارش کارگزاری توسعه فردا از فرابورس ایران، امروز بزرگ‌ترین تأمین مالی تاریخ بازار سرمایه در بازار اولیه فرابورس ایران با اتمام پذیره‌نویسی ۴۴۵۰ میلیارد تومانی ناشی از سلب حق تقدم شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس محقق شد.

آمار مشارکت‌کنندگان در پذیره‌نویسی بیش از ۹ میلیارد سهم «فصباح» نشان از استقبال بی‌سابقه سرمایه‌گذاران حقیقی دارد، به این ترتیب که ۷۲ هزار شخص حقیقی به میزان ۱۷۰۰ میلیارد تومان از سهام «فصباح» را خریداری کردند.

همچنین در فرایند این پذیره‌نویسی تعداد ۷۱ صندوق سرمایه‌گذاری ۸۶۷ میلیارد تومان از «فصباح» را خریداری کردند و ۴۶۶ کد حقوقی، ۱۹۰۰ میلیارد تومان در این تأمین مالی مشارکت داشتند.

به این ترتیب امروز تأمین مالی ۴۴۵۰ میلیارد تومانی این شرکت از مسیر فرابورس با هدف تأمین مخارج سرمایه‌ای اجرای طرح احداث واحد احیای مستقیم با ظرفیت سالانه ۱.۷۶ میلیون تن بریکت گرم انجام شد.

]]>
Sat, 09 Dec 2023 14:09:00 +0000 https://fardabroker.ir/blog/2023/12/Jcxsaplmcd اخبار
۱۰ شرکت تا پایان ۱۴۰۲ عرضه اولیه می‌شوند https://fardabroker.ir/blog/2023/12/Kpjcwazvif مدیرعامل فرابورس گفت که تا پایان امسال ۱۰ شرکت از صنایع مختلف در صورت ارائه گزارش‌های ارزش‌گذاری معقول و همچنین افشای کامل اطلاعات در کدال، در فرابورس عرضه اولیه خواهند شد.

به گزارش کارگزاری توسعه فردا از سازمان بورس، «محمدعلی شیرازی» درباره مهم‌ترین اقدامات این بازار در حوزه عرضه‌های اولیه، اظهار داشت: از ابتدای امسال تا کنون ۲۱ شرکت در فرابورس پذیرش شده‌اند که نسبت به هشت‌ ماهه ۱۴۰۱ بیش از ۹۰ درصد افزایش یافته است.

وی درباره شرکت‌های درج شده در فرابورس نیز گفت: در هشت ماهه امسال ۱۴ شرکت در فرابورس درج شد.

رشد ۳۰ درصدی عرضه‌های اولیه

شیرازی، آمار عرضه‌های اولیه امسال را ۱۸ شرکت اعلام کرد و افزود: در بحث عرضه‌های اولیه نیز شاهد رشد ۳۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم.

مدیرعامل فرابورس درباره عرضه‌های اولیه تا پایان سال نیز گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال ۱۰ شرکت از صنایع مختلف در صورت ارائه گزارش‌های ارزش‌گذاری معقول و همچنین افشای کامل اطلاعات در کدال، امکان عرضه اولیه در فرابورس را داشته باشند.

چشم‌انداز بازار نوآفرین

شیرازی در پایان با بیان اینکه بازار نوآفرین ویژه سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران واجد شرایط خواهد بود، تصریح‌کرد: انتظار می‌رود با راه‌اندازی بازار جدید نوآفرین، با توجه به وجود دو هیات پذیرش بازار اول و دوم و هیات پذیرش بازار نوآفرین، تعداد شرکت‌های پذیرش‌شده در فرابورس به میزان قابل‌توجهی افزایش یابد.

]]>
Wed, 06 Dec 2023 14:04:00 +0000 https://fardabroker.ir/blog/2023/12/Kpjcwazvif اخبار
روزهای سبز بورس ادامه دارد https://fardabroker.ir/blog/2023/12/Lmbswwyi شاخص کل بورس تهران امروز (سه شنبه ۱۴ آذرماه) با تداوم روند مثبت و صعودی با افزایش ۱۱ هزار و ۳۷۰ واحدی، در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۲۱ هزار واحد ایستاد.

به گزارش کارگزاری توسعه فردا از ایرنا، امروز در معاملات بورس تهران بیش از ۵ میلیارد و ۳۶۸ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۰۹ هزار و ۳۵۶ میلیارد ریال معامله شد.

شاخص‌ هم وزن نیز با ۶۱۷۳ واحد افزایش به سطح ۷۴۷ هزار و ۵۶۲ واحد رسید.

افزون بر این؛ نمادهای «فارس، خودرو، حکشتی و وصندوق»، بیشترین تاثیر مثبت را بر بازار سهام داشتند؛ از سوی دیگر؛ نمادهای«فولاد، فملی، تاصیکو و ومعادن» نیز بیشترین تاثیر منفی و نمادهای «خودرو، فولاد، خگستر، خساپا، حکتشتی» پرتراکنش‌ترین نمادهای امروز بازار سهام بودند.

شاخص کل فرابورس نیز امروز ۱۵۷ واحد افزایش داشت و به محدوده ٢۶ هزار و ۲۱۴ واحد رسید.

نمادهای «بپاس، زاگرس و فجهان» بیشترین تاثیر را بر شاخص فرابورس داشتند و نمادهای«فصبا، فرود و خاور» پرتراکنش‌ترین نمادهای این بازار بودند.

]]>
Tue, 05 Dec 2023 14:00:00 +0000 https://fardabroker.ir/blog/2023/12/Lmbswwyi اخبار
رئیس سازمان بورس: سود سهام عدالت تا شب یلدا واریز می‌شود https://fardabroker.ir/blog/2023/12/Okkmpotww رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه مرحله اول سود سهام عدالت تا پایان آذر ماه و شب یلدا به حساب سهامداران واریز می‌شود، گفت: برخی شرکت‌ها هنوز سود را واریز نکردند که موظف‌اند در روزهای آتی این کار را انجام دهند.

به گزارش کارگزاری توسعه فردا از ایرنا، مجید عشقی دوشنبه شب با حضور در برنامه تلویزیونی، درباره شرایط و نحوه پرداخت سود سهام عدالت اظهار کرد: مرحله اول سود سهام عدالت تا پایان آذر ماه و شب یلدا واریز خواهد شد.

وی با بیان اینکه برخی شرکت‌ها هنوز سود مجامع را واریز نکردند، افزود: از بین ۳۶ شرکت که باید سود سهام عدالت را پرداخت کنند، ۶ شرکت تا کنون این سود را هنوز پرداخت نکردند که موظف هستند در روزهای آتی این کار را انجام دهند.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: شرکت‌های «گروه مپنا، فجر انرژی خلیج فارس، پالایش نفت بندرعباس، فولاد آلیاژی ایران، معدنی و صنعتی گل گهر و پارس سویچ» هیچ مبلغی را برای سود سهام عدالت پرداخت نکرده‌اند.

عشقی تاکید کرد: این شرکت‌ها در صورتی که هر چه سریع‌تر سود را واریز نکنند، جریمه می‌شوند که در مرحله اول به کمیته اخلاقات فراخونده خواهند شد و اگر باز هم واریز نکنند از طریق قضایی وارد می‌شوند.

وی با بیان اینکه مرحله دوم سود سهام عدالت تا پایان سال واریز می شود، گفت: این سود با دوره‌های مختلف متفاوت است و دارندگان سهام عدالت سهام‌های مختلفی دارند. افرادی که سهام یک میلیون تومانی دارند در این مرحله یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان سود دریافت می‌کنند.

رئیس سازمان بورس تصریح کرد: افرادی که برگه سهام ۴۰۰ یا ۵۰۰ هزار تومانی دارند، سود ۶۰۰ هزار تومانی به حساب آنها اریز می‌شود.

]]>
Mon, 04 Dec 2023 13:58:00 +0000 https://fardabroker.ir/blog/2023/12/Okkmpotww اخبار
تداوم روند صعودی بورس در دومین روز هفته با رشد ۳۳ هزار واحدی https://fardabroker.ir/blog/2023/12/Khbkplk شاخص کل بورس تهران امروز (یکشنبه ۱۲ آذرماه) با تداوم روند مثبت و صعودی، در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۲۱ هزار واحد ایستاد.

به گزارش کارگزاری توسعه فردا از ایرنا، در معاملات امروز (یکشنبه ۱۲ آذرماه) نماگر بازار سهام با رشد ۳۳ هزار و ۴۸۹ واحدی به ارتفاع ٢ میلیون و ١٢١ هزار و ١٨٥ واحد رسید.

شاخص‌ هم وزن نیز با ٢٧٣٣ واحد افزایش به سطح ٧٣١ هزار و ٤٤٤ واحد رسید.

همچنین؛ بالاترین رکورد ارزش معاملات خرد از ابتدای تابستان نیز به ثبت رسید و ارزش معاملات خرد (سهام و صندوق‌های سهامی) ۸۴۰۴ میلیارد تومان بود.

افزون بر این؛ نمادهای «فولاد، فملی، شستا و ومعادن»، بیشترین تاثیر مثبت را بر بازار سهام داشتند؛ از سوی دیگر؛ نمادهای«فولاد، فملی، شستا و وبصادر» نیز پرتراکنش‌ترین نمادهای امروز بازار سهام بودند.

شاخص کل فرابورس نیز امروز ١٣٨ واحد افزایش داشت و به محدوده ٢٥ هزار و ٧٣٠ واحد رسید.

نمادهای «آریا، هرمز و خاور» بیشترین تاثیر را بر شاخص فرابورس داشتند و نمادهای«کرومیت، فصبا و کرمان» پرتراکنش‌ترین نمادهای این بازار بودند.

]]>
Sun, 03 Dec 2023 13:51:00 +0000 https://fardabroker.ir/blog/2023/12/Khbkplk اخبار
شروع سبز بورس با افزایش ۲۷ هزار واحدی https://fardabroker.ir/blog/2023/12/Klpkmaqe شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز (شنبه، یازده آذر) با ۲۷ هزار و ۴۳۲ واحد افزایش، در ارتفاع ۲‌ میلیون و ۸۷ هزار و ۷۷ واحدی قرار گرفت.

به گزارش کارگزاری توسعه فردا از ایرنا، امروز در معاملات بورس تهران بیش از ۸ میلیارد و ۹۵۵ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶۴ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال معامله شد.

فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۲۹۹۴ واحد، ملی‌ صنایع‌ مس‌ ایران‌ (فملی) با ۱۹۰۰واحد، بانک ملت (وبملت) با ۱۲۱۹ واحد، سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۱۲۲۴ واحد، توسعه‌معادن‌وفلزات‌ (ومعادن) با ۱۲۳۰ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۱۰۸۳ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.

گسترش‌ سرمایه‌گذاری‌ ایران‌خودرو (خگستر)، سرمایه‌ گذاری‌ شاهد (ثشاهد)، ذوب آهن اصفهان (ذوب)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، ایران‌ خودرو (خودرو) و سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، کابل‌ البرز (بالبر) در نمادهای پُرتراکنش بورس قرار داشتند.

در پایان بازار امروز ۳۹۳ نماد مثبت و ۲۰۶ نماد منفی به کار خود پایان دادند که از این میان، ۶۲ نماد صف خرید و ۵۰ نماد در صف فروش قرار گرفتند.

آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز امروز با ۲۸۰ واحد افزایش به ۲۵ هزار و ۵۹۱ واحد رسید. در این بازار بیش از پنج میلیارد و ۶۳۶ میلیون برگه سهم و اوراق مالی داد و ستد شد.

نمادهای ایران خودرو دیزل (خاور) با ۳۷ واحد، گروه انتخاب الکترونیک آرمان (انتخاب) با ۲۷ واحد، پلیمر آریا ساسول (آریا) با ۲۴ واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرا بورس داشتند.

نمادهای‌، صبا فولاد خلیج فارس (فصبا)، توسعه معادن کرومیت کاوندگان (کرومیت)، ایران خودرو دیزل (خاور) ،س. توسعه و عمران استان کرمان (کرمان)، مولد نیروگاهی تجارت فارس (بمولد) پُرتراکنش‌ترین نمادهای این بازار بودند.

]]>
Sat, 02 Dec 2023 05:42:00 +0000 https://fardabroker.ir/blog/2023/12/Klpkmaqe اخبار
معرفی نماد آریا (پلیمر آریا ساسول) https://fardabroker.ir/blog/2023/11/bloggozaresh2 برای مشاهده ویدئو معرفی نماد آریا (پلیمر آریا ساسول) روی لینک زیر کلیک نمایید.

معرفی نماد آریا

]]>
Tue, 28 Nov 2023 09:17:00 +0000 https://fardabroker.ir/blog/2023/11/bloggozaresh2 گزارش منتشر شده شرکت ها
سهام عدالت متوفیان چگونه به ورثه می‌رسد https://fardabroker.ir/blog/2023/11/Popmmmkkk
به گزارش کارگزاری توسعه فردا از خبرگزاری فارس، از سال 1384 که سهام عدالت به 6 دهک کم درآمد اختصاص یافت تا کنون 3میلیون و 700 نفر از سهام‌داران فوت کرده‌اند،‌برای تعیین تکلیف ورثه این سهام‌داران با همکاری قوه قضائیه،‌ سازمان ثبت احوال، سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی‌ و با همکاری کارگزاری‌های منتخب بورس قرار است این سهام به صورت قهری به ورثه منتقل شود.
 

در این زمینه محمد باغستانی مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، جزییات فرایند انتقال سهام متوفیان سهام عدالت به وراث آنها را تشریح کرد و گفت: وراث سهام عدالت برای دریافت جدول زمان‌بندی و تشکیل پرونده باید به درگاه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir و برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای این طرح ملی به رسانه های رسمی مراجعه کنند.

مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: با تلاش متخصصان و کارشناسان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، سامانه انتقال سهام متوفیان سهام عدالت به وراث با نام میراث آماده بهره‌برداری است، به طوری که این سامانه تست‌های فنی، امنیتی و پایداری خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

وی افزود: در مرحله نخست این طرح با مشارکت تمامی شعب 8 شرکت کارگزاری مفید، آگاه، پارسیان، بانک سامان، بانک ملت، بانک ملی، اقتصاد بیدار و مبین سرمایه در سراسر کشور آغاز خواهد شد.

باغستانی با بیان‌اینکه همایش تشریح فرایند انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث با حضور نمایندگان بیش از 100 کارگزاری برگزار شده است، تصریح کرد: سایر شرکت‌های کارگزاری و دفاتر الکترونیک قضایی نیز در آینده نزدیک به فرایند انتقال سهام متوفیان سهام عدالت به وراث افزوده خواهند شد تا ارائه خدمات به ذینفعان این طرح ملی در سراسر کشور افزایش یابد.

مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در اختیار داشتن برگه انحصار وراثت و سجامی بودن یکی از وراث را از مهم‌ترین مدارک برای مراجعه به شرکت‌های کارگزاری اعلام کرد و گفت : این شرکت در این فرایند از سرخط‌های شماره دار، هیچ پیامکی ارسال نخواهد کرد و مردم نباید به این گونه پیامک‌ها توجه کنند.
وی خاطر نشان کرد: وراث سهام عدالت برای دریافت جدول زمان‌بندی و تشکیل پرونده باید به درگاه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir و برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای این طرح ملی به رسانه‌های رسمی مراجعه کنند.

بر اساس آخرین اطلاعات، بیش از سه میلیون و 700 هزار سهامدار سهام عدالت از سال 1384 فوت کرده‌اند که زیر ساخت‌های لازم برای تعیین تکلیف انتقال سهام این تعداد متوفی فراهم شده است و در روزهای آتی با رونمایی سامانه میراث، این طرح ملی وارد مرحله عملیاتی می‌شود.


 
]]>
Wed, 01 Nov 2023 09:25:00 +0000 https://fardabroker.ir/blog/2023/11/Popmmmkkk
۵ ملک سازمان خصوصی‌سازی آماده عرضه در بورس کالا شد https://fardabroker.ir/blog/2023/10/Khgdddddd سازمان خصوصی سازی پس از پذیرش ۲۶ ملک خود در بورس کالای ایران، قرار است در ۲۴ آبان ماه پنج باب از این املاک که در خرم آباد واقع شده را در تالار املاک و مستغلات بورس کالا به فروش برساند.

به گزارش کارگزاری توسعه فردا از ایرنا، براساس اطلاعیه های عرضه بورس کالای ایران، سازمان خصوصی سازی قرار است پنج دستگاه آپارتمان به پلاک های ثبتی ۷۸۵/ ۲۲۵۹ - ۷۸۰/ ۲۲۵۹ - ۷۷۷/ ۲۲۵۹ - ۷۷۶/ ۲۲۵۹ و ۷۷۵/ ۲۲۵۹ واقع در خرم آباد لرستان را در تالار املاک و مستغلات عرضه کند.

مهلت واریز بخش نقدی معادل ۶۰ درصد ارزش معامله به صورت زیر است. در مرحله اول خریدار باید ۱۰ درصد بخش نقدی را طی حداکثر ۱۰ روز کاری پس از انجام معامله واریز نماید و در مرحله دوم ۹۰ درصد بخش نقدی طی حداکثر ۶۰ روز تقویمی پس از انجام معامله واریز می گردد. 

از این رو مهلت تسویه حداکثر ۶۰ روز تقویمی پس از انجام معامله در نظر گرفته شده و تاریخ تحویل ۳۰ روز تقویمی پس از مهلت ارایه سند تسویه خارج از پایاپای است.

علاوه بر این مهلت و نحوه تقسیط و وثایق مورد نیاز که معادل ۴۰ درصد ارزش معامله است طی ۱۲ قسط بوده و فاصله اقساط یک ماه و با نرخ کارمزد سالیانه ۲۳ درصد می باشد. 

مشخصات املاک
سازمان خصوصی سازی ملک به پلاک ثبتی ۷۸۵/ ۲۲۵۹ که شامل یک دستگاه آپارتمان مسکونی به مساحت ۳۴۸ مترمربع عرصه و ۱۷۳.۶۹ مترمربع اعیان و قدمت بنا ۱۰ سال و دارای آسانسور دوتایی است را ۹ میلیارد ۳۸۰ میلیون تومان اعلام کرده است.

این سازمان ملک دیگری به پلاک ثبتی ۷۸۰/ ۲۲۵۹ که شامل یک دستگاه آپارتمان مسکونی به مساحت ۳۴۸ مترمربع عرصه و ۱۸۰.۴۱ مترمربع اعیان و طبقه پنجم و دارای آسانسور دوتایی است را ۹ میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان اعلام کرده است.

همچنین ملک به پلاک ثبتی ۷۷۷/ ۲۲۵۹ که شامل یک دستگاه آپارتمان مسکونی به مساحت ۳۴۸ مترمربع عرصه و ۱۷۳.۶۹ مترمربع اعیان و دارای آب و برق و گاز و تلفن مجزا، سیستم گرمایش و سرمایش هواساز و دارای پارکینگ و انباری است از سوی سازمان خصوصی سازی ۸ میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان اعلام شده است.

یک دستگاه آپارتمان مسکونی به پلاک ثبتی ۷۷۶/ ۲۲۵۹ به مساحت ۳۴۸ مترمربع عرصه و ۱۸۳.۶۸ مترمربع اعیان که ساختمان دارای اسکلت بتنی، کف سرامیک، پنجره های دو جداره، نمای داخلی دیوار پوش پی وی سی و نمای خارجی سنگ تراورتن است از سوی این سازمان ۹ میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان و آپارتمان مسکونی به پلاک ثبتی ۷۷۵/ ۲۲۵۹ به مساحت ۳۴۸ مترمربع عرصه و ۱۷۳.۶۹ مترمربع اعیان واقع در طبقه دوم واحد شمالی و دارای آسانسور دوتایی ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

پذیرش این املاک پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و نود و ششمین جلسه کمیته عرضه در ۱۷ مهر ماه در بازار فرعی برس کالا مورد تصویب قرار گرفته است.

]]>
Tue, 31 Oct 2023 09:21:00 +0000 https://fardabroker.ir/blog/2023/10/Khgdddddd اخبار
عرضه ۳۵۴ هزار تن فولاد و ۸۱ هزار تن انواع قیر در بورس کالا https://fardabroker.ir/blog/2023/10/Khfdsppl به گزارش کارگزاری توسعه فردا از خبرگزاری فارس، تالار محصول‌های صنعتی و معدنی میزبان عرضه ۲۷۵ هزار و ۸۵ تن شمش بلوم، ۵ هزار تن ورق گالوانیزه و ۲ هزار تن ورق سرد است.

تالار پتروشیمی و فرآورده های نفتی عرضه ۲۹ هزار و ۷۶۳ تن مواد پلیمری و شیمیایی را تجربه می کند.

تالار حراج باز هم میزان عرضه ۷۱ هزار تن تختال C و ۵۰۶ تن پلی وینیل کلراید است.

۱۹۱ هزار و ۹۲۰ تن سیمان هم در تالار سیمان عرضه می شود.

تالار صادراتی شاهد عرضه ۸۱ هزار و ۷۰۲ تن قیر است.

بازار فرعی با عرضه ۱۰۱ هزار و ۵۰۰ لیتر روغن کارکرده لوکوموتیو، ۱۵۰ هزار تن سنگ آهک دانه بندی، یک هزار و ۴۵۰ تن شمش بلوم، یک هزار و ۲۷۰ تن تیشو، یک هزار تن روغن سنگین پایه قطرانی، ۳۸۰ تن نخ فیلامنتی پلی استر، ۳۰۰ تن بوتادی‌ان، ۲۰۰ تن الیاف استیپل پلی استر، ۱۵۰ تن روغن نیمه سنگین پایه قطرانی، ۷۵ تن لوله فلزی درجه دو و ۴۰ تن الیاف استیپل اکریلیک روی تابلو می رود.

* عرضه ۸۱ هزار تن انواع قیر در تالار صادراتی

تالار صادراتی بورس کالای ایران امروز میزبان عرضه ۸۱ هزار و ۷۰۵ تن انواع همچون قیر۶۰۷۰، قیر ۴۰۵۰، قیر MC۷۰ ، قیر PG۶۴۲۲ ، قیر ۸۵۱۰۰ است.

همچنین دیروز در تالار صادراتی ۳۹ هزار و ۹۷۰ تن قیر و ۵ هزار تن شمش بلوم عرضه شد که درمجموع ۲۵ هزار و ۱۸۰ تن قیر به ارزش ۳۶۵ میلیارد تومان معامله شد.

* دادوستد ۵۳۹ هزار تن محصول در بورس کالا

دیروز نیز ۵۳۹ هزار و ۳۸۲ تن انواع کالا و محصول به ارزش ۳ هزار و ۷۵۶ میلیارد تومان در بازار فیزیکی بورس کالا دادوستد شد. بیشترین حجم معاملات برای تالار سیمان و محصول‌های صنعتی بود.

بیشترین حجم معاملات برای تالار سیمان به میزان ۴۵۱ هزار و ۵۶۶ تن بود. برآوردها نشان می‌دهد حجم معاملات سیمان تا پایان ساعت معاملاتی امروز به بیش از یک میلیون تن هم می‌رسد.

در تالار صنعتی؛ ۳۱ هزار و ۶۸۵ تن، تالار کالای صادراتی کیش؛ ۲۵ هزار و ۱۸۰ تن و تالار فرآورده‌های نفتی؛ ۱۶ هزار و ۶۸۵ تن انواع کالا و محصول دادوستد شد.

حجم معامله در سایر تالارها به شرح زیر است:

تالار حراج باز؛ ۷ هزار و ۲۴۰ تن

تالار پتروشیمی؛ ۶ هزار و ۳۸۲ تن

تالار فرعی؛ ۵۲۵ تن

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره عرضه کالاها در بورس می گوید: عرضه کالاها و محصولات در بورس کالا می تواند به افزایش شفافیت در فروش محصولات شرکت ها کمک قابل توجهی داشته باشد.

]]>
Mon, 30 Oct 2023 09:31:00 +0000 https://fardabroker.ir/blog/2023/10/Khfdsppl اخبار
بازگشت رشد به بورس با صعود ۱۰ هزار واحدی شاخص https://fardabroker.ir/blog/2023/10/Kfqqrtyu شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز (یکشنبه، هفتم آبان) با ۱۰‌ هزار و ۱۰۲ واحد افزایش به ارتفاع یک میلیون و ۹۶۱ هزار و ۳۱۸ واحد رسید.

به گزارش کارگزاری توسعه فردا از ایرنا، شاخص هم‌وزن با پنج ‌هزار و ۸۴۲ واحد افزایش به ۶۵۹ هزار و ۱۵ واحد و شاخص قیمت با سه‌هزار و ۳۱۵ واحد رشد به ۳۷۳ هزار و ۹۱۵ واحد رسید.

امروز در معاملات بورس تهران، بیش از هشت میلیارد و ۳۴۵ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش پنج‌هزار و ۱۱ میلیارد ریال معامله شد.

پالایش نفت اصفهان (شپنا) با یک‌هزار و ۱۰۷ واحد، ملی‌ صنایع‌ مس‌ ایران‌ (فملی) با ۸۶۱ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۶۸۸ واحد، بانک ملت (وبلمت) با ۵۹۷ واحد، پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۵۶۰ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۵۰۱ واحد و پالایش نفت تهران (شتران) با ۳۹۴ واحد واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.

گسترش سرمایه‌گذرای ایران خودرو (خگستر)، سایپا (خساپا)، ایران خودرو (خودرو)، سیمان اصفهان (سصفها)، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، سرمایه گذاری شاهد (تشاهد) و سامان گستر اصفهان (ثامان) در نمادهای پُرتراکنش بورس قرار داشتند.

آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز امروز با ۱۵۷ واحد رشد به ۲۴ هزار و ۶۰ واحد رسید. در این بازار بیش از سه میلیارد و ۶۷۸ میلیون برگه سهم و اوراق مالی داد و ستد شد.

ایران خودرو دیزل (خاور)، بیمه پاسارگاد (بپاس)، پلیمر آریا سایپا (آریا)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، توسعه خدمات دریایی وبندری سینا (حسینا)، سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) و سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر) بیشترین تاثیر را بر شاخص فرابورس داشتند.

ایران خودرو دیزل (خاور)، پویا زرگان آق دره (فزر)، نیان الکترونیک (نیان)، توسعه و عمران استان کرمان (کرمان)، مولد نیروگاهی تجارت فارس (بمولد)، فرابورس ایران (فرابورس) و کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان (زگلدشت) جزو نمادهای پرتراکنش در بازار فرابورس هستند.

]]>
Sun, 29 Oct 2023 09:34:00 +0000 https://fardabroker.ir/blog/2023/10/Kfqqrtyu اخبار
صندوق توسعه ملی 6 هزار میلیارد تومان در بورس سرمایه‌گذاری می‌کند https://fardabroker.ir/blog/2023/10/Khfssssas به گزارش کارگزاری توسعه فردا از خبرگزاری فارس، مجید عشقی امروز در حاشیه همایش گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل در سازمان بورس در جمع خبرنگاران اعلام کرد: صندوق توسعه ملی در هفته‌های قبل هزار میلیارد تومان از طریق صندوق تثبیت بازار در بورس سرمایه‌گذاری کرد و تا پایان سال 6 هزار میلیارد تومان از طریق صندوق تثبیت بازار در بورس سرمایه‌گذاری می‌کند.

عشقی همچنین در مورد اینکه بورس استانبول در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه تعطیل شده است، گفت: ما چنین مسأله‌ای را در دستور نداریم و باید شورای عالی بورس در این زمینه بررسی و تصمیم‌گیری کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد مهمترین دلیل ریزش بازار در روزهای اخیر گفت: ریسک‌های سیاسی منطقه از عوامل مهم ریزش بازار بوده است.

وی همچنین در مورد معاملاتی شدن سهام عدالت گفت: هنوز این مسأله تصویب نشده و در دستور کار شورای عالی بورس هم نیست، مرجع تصمیم‌گیری در مورد معاملاتی شدن سهام عدالت شورای عالی بورس است.

]]>
Sat, 28 Oct 2023 09:37:00 +0000 https://fardabroker.ir/blog/2023/10/Khfssssas اخبار
معرفی نماد شبهرن https://fardabroker.ir/blog/2023/10/bloggozaresh1 معرفی نماد شبهرن

]]>
Tue, 10 Oct 2023 10:16:00 +0000 https://fardabroker.ir/blog/2023/10/bloggozaresh1 گزارش منتشر شده شرکت ها
افزایش ۴۲۰ درصدی تامین مالی در فرابورس ایران تا پایان تابستان https://fardabroker.ir/blog/2023/10/Nvffgioo مدیرعامل فرابورس ایران گفت که در نیمه نخست امسال تامین مالی ۸۰ طرح انجام شد که نشان‌دهنده ۴۲۰ درصد افزایش تامین مالی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

به گزارش خبرنگار کارگزاری توسعه فردا از ایرنا، «محمدعلی شیرازی» در آیین افتتاحیه بازار توافقی فرابورس ایران اظهار داشت: ارزش بازار فرابورس در ۶ ماه نخست سال جاری ۲ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است، همچنین ۲ هزار میلیارد تومان ارزش بازار سهام بوده که حاکی از رشد ۴۱ درصدی است.

وی افزود: معاملات اوراق در فرابورس در ۶ ماه گذشته ۷۰ درصد رشد را تجربه کرده و معاملات سهام نیز ۱۲۰ درصد افزایش یافته است.

شیرازی با تاکید بر اینکه میزان سهام آزاد شناور نیز افزایش یافته است، خاطرنشان‌کرد: میانگین ارزش معاملات به شناوری بالا رفته که نشان‌ دهنده افزایش شفافیت است، همچنین در این مدت گشایش نماد ۹ شرکت در فرابورس به سرانجام رسید.

وی ادامه‌داد: در مدت یاد شده سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تامین مالی از طریق عرضه اولیه در این بازار به ثبت رسید و در حوزه تامین مالی جمعی ۶ موافقت اصولی صادر شد.

مدیرعامل فرابورس ایران با تاکید بر رشد قابل توجه در بازارهای فرابورس، ابراز امیدواری کرد با برنامه‌های تدوین شده روند صعودی این بازار ادامه‌دار باشد، بر همین اساس نیز قرار است امروز بازاری با فعالیت غیربورسی راه‌ اندازی شود تا عملیات OTC نیز در فرابورس اجرایی شود.

شیرازی تاکید کرد: در فرابورس تنوع کاملی از ابزارها و بازارها برای سرمایه‌ گذاران وجود دارد و هر فرد با هر سلیقه و میزان سرمایه می‌ تواند در این بازار سرمایه‌گذاری کند.

]]>
Sat, 07 Oct 2023 15:19:00 +0000 https://fardabroker.ir/blog/2023/10/Nvffgioo اخبار
آرامش نسبی بازار سرمایه در ماه‌های اخیر https://fardabroker.ir/blog/2023/10/Kfcolmsw مدیرعامل شرکت بورس تهران با بیان اینکه در ماه های اخیر به دلیل آرامش نسبی در بازارها، بازار سرمایه هم تثبیت شد، گفت: عملکرد بازار سهام معلول شرایط اقتصادی است.

به گزارش کارگزاری توسعه فردا از ایرنا، محمود گودرزی، مدیرعامل شرکت بورس تهران در گفت‌وگو با برنامه روی خط اقتصاد، اظهار داشت: همواره ظرفیت بازار سرمایه با توجه به المان‌های پایه‌ای اقتصاد ایران تغییر می‌کند و عملکرد بازار سرمایه معلول شرایط اقتصادی است.

وی افزود: سرمایه‌گذاری حرفه‌ای در همه کشورها با مترو معیارهای مجزا تفکیک می‌شود که از آبان ماه ۱۴۰۱ در کشورمان در دستورالعملی در این حوزه منتشر شد.

مدیرعامل شرکت بورس تهران بیان داشت: به دلیل ریسک‌هایی که طرح‌های سرمایه‌گذاری حرفه‌ای در عملیاتی شدن پروژه‌ها دارند و نوع سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به این نوع سرمایه‌گذاری، معیارهای متفاوتی برای سرمایه‌گذاری حرفه‌ای در نظر گرفته شده است.

گودرزی تصریح کرد: برخی از سرمایه‌گذاری‌ها در سکوهای تامین مالی جمعی برای سرمایه‌گذاری‌های کوچک طراحی شده و برخی با پذیره‌نویسی شرکت‌ها در سرمایه‌گذاری حرفه‌ای از طریق سلب حق تقدم وارد بازار سرمایه می‌شوند که هر دوی این سرمایه‌گذاری‌ها به وزن بازار سرمایه کمک کرده و نسبت به سنوات گذشته بهتر و بیشتر شده است.

گودرزی اظهار امیدواری کرد با گذشت زمان و با توجه به ظرفیت و بضاعت بازار شرکت‌هایی با ارقام بزرگ‌تر از طریق این بازارها، تامین مالی شوند.

]]>
Wed, 04 Oct 2023 15:27:00 +0000 https://fardabroker.ir/blog/2023/10/Kfcolmsw
بازار سرمایه، ظرفیت بسیاری برای افزایش سهم در تامین مالی دارد https://fardabroker.ir/blog/2023/10/Jgdsseyj  رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بازار سرمایه، ظرفیت بسیاری برای تامین مالی دارد، گفت: امیدواریم بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای بتواند نقش خوبی را در تامین مالی پروژه‌ها انجام دهد. این بازار در بسیاری از کشورها وجود دارد و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای در آن ساماندهی شده‌اند.

به گزارش کارگزاری توسعه فردا از سازمان بورس، مجید عشقی در مراسم رونمایی از بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای، اظهار کرد: یکی از مشکلات کنونی اقتصاد، تامین مالی بنگاه‌ها به ویژه پروژه‌های ناتمام است. اقتصاد ما عادت کرده در تنگناهای مالی سراغ سازوکار بانک‌ها برود.

وی افزود: فرصت مناسبی است که بازار سرمایه بتواند سهم تامین مالی را افزایش دهد که این کار نیازمند طیف جدیدی از ابزارها است. بازار سرمایه از ظرفیت بالایی برای افزایش سهم تامین مالی اقتصاد برخوردار است.

رئیس سازمان بورس گفت: ابزارهای مورد نیاز برای تامین مالی ریسک‌های متفاوتی دارد، از جمله اینها تامین مالی پروژه‌ها است و لازم بود بازار جدیدی برای این دسته از تامین مالی‌ها ایجاد شود. امیدواریم بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای بتواند نقش خوبی را در تامین مالی پروژه‌ها انجام دهد. این بازار در بسیاری از کشورها وجود دارد و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای در آن ساماندهی شده‌اند.

عشقی بیان کرد: در این پذیره‌نویسی ۹۵ هزار نفر شخص حقیقی سهام شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس را خریداری کردند و ۳۰۰ شحص حقوقی هم این سهام را خریداری کردند.

وی اظهار کرد: این اتفاق نتیجه نخستین سفر استانی ارکان بازار سرمایه بود که خوشبختانه سفرهای استانی با استقبال خوبی مواجه بوده و موجب تحول نگاه‌ها به تامین مالی از بازار سرمایه شده است و قطعاً باید این سفرها ادامه پیدا کند.

رئیس سازمان بورس گفت: یکی از مزایایی پذیرش پروژه‌ها در بازار سرمایه ارائه گزارشات ماهانه به صورت مستمر است و هیات مدیره باید به افکار عمومی پاسخگو باشند.

]]>
Mon, 02 Oct 2023 15:22:00 +0000 https://fardabroker.ir/blog/2023/10/Jgdsseyj اخبار
آغاز به‌کار «بازار توافقی» فرابورس از ۱۵ مهرماه https://fardabroker.ir/blog/2023/10/Kkkolnsa شرکت فرابورس ایران اعلام کرد: بازار توافقی فرابورس از شنبه ۱۵ مهرماه بر اساس مفاد دستورالعمل درج و نحوه انجام معاملات اوراق بهادار شروع به فعالیت خواهد کرد.

به گزارش کارگزاری توسعه فردا از ایرنا، شرکت فرابورس ایران در اطلاعیه‌ای، اعلام کرد: بازار توافقی فرابورس ایران از روز شنبه مورخ ۱۴۰۲٫۰۷٫۱۵ و بر اساس مفاد مندرج در دستورالعمل درج و نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در بازار توافقی فرابورس ایران مصوب ۱۴۰۱٫۰۸٫۱۱ هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار شروع به فعالیت خواهد کرد که برخی مشخصات و نحوه انجام معاملات در بازار مذکور به شرح ذیل ارایه می‌شود.

۱- مطابق بخش سه صورت‌جلسه سیصد و پنجاه و نهمین جلسه هیأت مدیره شرکت فرابورس ایران مورخ ۱۴۰۱٫۱۲٫۲۱ در خصوص روزهای معاملاتی و نحوه انجام معاملات اعم از ساعت آغاز و خاتمه جلسه معاملاتی با استناد به ماده هفت دستورالعمل درج و نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در بازار توافقی فرابورس ایران، روزهای معاملاتی این بازار از شنبه تا چهارشنبه هر هفته به استثنای ایام تعطیل رسمی از ساعت ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ تعیین شد.

۲- با استناد به ماده ۸ دستورالعمل، مذکور، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی غیر از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و صندوق سرمایه‌گذاری مشترک در سهام، با درآمد ثابت و مختلط، با رعایت کلیه مقررات مربوط امکان انجام معامله را خواهند داشت.

۳- با استناد به ماده ۹ دستورالعمل مذکور، کلیه کارگزاران باید قبل از انجام اولین معامله، از مشتریان خود تأیید و امضای «اقرارنامه و بیانیه پذیرش ریسک) را اخذ کنند.

۴- با استناد به ماده ۱۰ دستورالعمل مذکور، دامنه نوسان روزانه قیمت و حجم مبنا در معاملات بازار توافقی اعمال نمی‌شود.

۵- با استناد به ماده ۱۱ دستورالعمل مذکور، انجام معاملات به صورت روزانه ممنوع است و امکان فروش سهام خریداری شده در روز جاری برای مشتریان وجود ندارد.

۶- با استناد به ماده ۱۲ دستورالعمل مذکور، معاملات صرفاً به روش معامله بلوک و معامله عمده انجام خواهد شد و معاملات در بازار عادی امکان پذیر نخواهد بود.

۷- با استناد به ماده ۱۳ دستورالعمل مذکور، ارسال سفارش تنها از طریق ایستگاه‌های معاملاتی نامک و صرفاً با اعتبار زمانی روز امکان پذیر است.

۸- با استناد به ماده ۱۴ دستورالعمل، مذکور ورود هر سفارش در سمت خرید باید به گونه‌ای باشد که مجموع حجم ارزش سفارشات فروش انتخاب شده برای معامله آن سفارش خرید به میزان حداقل یک دهم درصد از سرمایه پایه شرکت یا پنج میلیارد ریال (هر کدام کمتر (است. باشد. در هر صورت مجموع معاملات ناشی از یک سفارش خرید با نصاب کمتر از حجم یا ارزش مذکور انجام نخواهد شد.

۹- با استناد به ماده ۱۷ دستورالعمل مذکور، استفاده از اعتبار برای خرید سهام و حق تقدم سهام در نمادهای معاملاتی اوراق بهادار ناشر بازار توافقی یا تخصیص اعتبار بر مبنای سهام ناشر بازار توافقی مجاز نیست.

لازم به تاکید است جهت اطلاع بیشتر از جزئیات نحوه درج و نحوه انجام معاملات در بازار توافقی می‌توانید به "دستورالعمل درج و نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در بازار توافقی فرابورس ایران مراجعه کنند.

 

]]>
Sun, 01 Oct 2023 17:06:00 +0000 https://fardabroker.ir/blog/2023/10/Kkkolnsa اخبار
سامانه انحصار وراثت متوفیان سهام عدالت در ایستگاه پایانی https://fardabroker.ir/blog/2023/09/Lxaqhbxfg شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد: سامانه انحصار وراثت متوفیان سهام عدالت مربوط به کارگزاران بازار سرمایه جهت تقسیم قهری سهام عدالت بین وراث، در ایستگاه پایانی قرار دارد.

به گزارش کارگزاری توسعه فردا از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) در اطلاعیه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی آمده است: سامانه مربوط به کارگزاران بورس در ماه‌های اخیر طراحی و پیاده‌سازی شده و در مراحل نهایی تست‌های فنی قرار دارد و به زودی قابل بهره‌برداری خواهد بود.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: سامانه مربوط به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نیز، تحت نظارت مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در حال آماده‌سازی بوده و همکاری‌های نزدیکی بین کارشناسان فنی دو مجموعه جهت تسریع در آماده‌سازی سامانه شکل گرفته است.

همچنین وب‌سرویس ارائه شده توسط مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه صرفا عکس گواهی انحصار وراثت متوفیان بعد از سال ۱۳۹۷ را ارائه می کند و در عین حال از سرویس مذکور هم صرفا عکس گواهی حصر وراثت قابل دریافت است که این موضوع مشمول تعداد کثیری از متوفیان سهام عدالت از جمله متوفیان سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۷ نمی شود.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: در همین زمینه رایزنی‌هایی با مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه و شورای عالی بورس و اوراق بهادار انجام شده است تا خدمت تبدیل گواهی حصر وراثت به اقلام داده‌ای برای کلیه متوفیان اعم از آنانی که عکس گواهی حصر وراثت آنها نزد قوه قضائیه موجود باشد یا نباشد به ترتیب در "دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و کارگزاران بازار سرمایه" ارائه شود.

در بخش پایانی این اطلاعیه آمده است: البته بر اساس بند ج قانون بودجه ۱۴۰۲، مصوبه شماره ۲ جلسه چهل و سوم مورخ ١٤٠٢/٤/٧ کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی قرار بود ظرف مدت ۳ ماه مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه نسبت به ارائه وب‌سرویس شامل اقلام داده‌ای مشخصات متوفی و وراث آنها اقدام کند اما این وب سرویس هنوز در اختیار شرکت سپرده گذاری مرکزی قرار نگرفته است.

]]>
Sat, 30 Sep 2023 14:53:00 +0000 https://fardabroker.ir/blog/2023/09/Lxaqhbxfg
رشد ۲۵۰ واحدی شاخص بورس در پنجمین روز پاییز https://fardabroker.ir/blog/2023/09/Jggoplkm شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز (چهارشنبه، پنجم مهر ماه) ۲۵۰ واحد افزایش در ارتفاع ۲ میلیون و ۹۷ هزار و ۹۷۷ واحدی ایستاد.

به گزارش کارگزاری توسعه فردا از ایرنا، شاخص هم‌وزن با ۱۲۳۸ واحد افزایش به ۷۱۸ هزار و ۶۲۴ واحد و شاخص قیمت با ۷۰۳ واحد رشد به ۴۰۸ هزار و ۳۳۴ واحد رسید.

امروز در معاملات بورس تهران، بیش از ۷ میلیارد و ۵۳۱ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۷ هزار و ۲۶۳ میلیارد ریال معامله شد.

شرکت‌های سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) با ۹۵۳ واحد، سرمایه گذاری صدرتامین (تاصیکو) با ۶۹۱ واحد، بانک ملت (وبملت) با ۶۳۳ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) ۲۹۵ واحد و پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۲۵۹ واحد بیشتر اثر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.

شرکت‌های معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۷۵۱ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۴۵۵ واحد، سرمایه‌گذاری ملی ایران‌ (ونیکی) با ۳۵۸ واحد، شرکت ملی صنایع‌ مس‌ ایران‌ (فملی) با ۳۴۱ واحد و صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۲۷۸ واحد بیشترین تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند.

تامین سرمایه کاردان (تکاردان)، زامیاد (خزامیا)، سیمان اصفهان (سصفها)، ایران خودرو (خودرو)، سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، سرمایه گذاری صنعت بیمه (وبیمه) و صنایع شیمیایی سینا (شسینا) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.

آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز امروز با ۱۰۰ واحد افزایش به ۲۶ هزار و ۱۰۶ واحد رسید. در این بازار بیش از ۴ میلیارد و ۲۵۴ میلیون برگه سهم و اوراق مالی داد و ستد شد.

ایران خودرو دیزل (خاور)، سرمایه گذاری مالی سپهرصادرات (وسپهر)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، صنایع فروآلیاژ ایران (فروژ)، پلیمر آریا ساسول (آریا)، مجتمع صنعتی آرتاویل تایر (پارتا) و توکاریل (توریل) تاثیر مثبت را در شاخص فرابورس داشتند.

ایران خودرو دیزل (خاور)، مولد نیروگاهی تجارت فارس (بمولد)، بانک دی (دی)، توسعه فن افزار توسن ( فن افزار)، تهیه غذای دنا آفرین فدک (گدنا)، عمران و توسعه شاهد (ثعمرا) و نیان الکترونیک (نیان) در نمادهای پُرتراکنش فرابورس قرار داشتند.

]]>
Wed, 27 Sep 2023 14:38:00 +0000 https://fardabroker.ir/blog/2023/09/Jggoplkm اخبار