blog-img

عرضه خودرو در بورس قیمت‌های ساختگی بازار را حذف می‌کند

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه بهترین راه برای تعیین قیمت عادلانه خودرو عرضه در بورس است، گفت: افزایش عرضه خودرو در بورس کالا باعث حذف قیمت گذاری تصنعی و ساختگی دلال‌ها می‌شود و قیمت بازار روی تابلوی بورس کشف می‌شود؛ زیرا تعداد عرضه‌ها و خریدارها در این بستر شفاف و واقعی است.

به گزارش کارگزاری توسعه فردا از ایرنا، «غلامرضا مصباحی مقدم» به عرضه خودرو در بورس و کشف قیمت این محصول از طریق بازار سرمایه اشاره کرد و اعلام کرد: تجربه عرضه‌های اخیر نیز نشان داده که این عرضه به سود تولیدکننده و مصرف‌کننده بوده است و با حذف رانت، دلالان به حاشیه رفته‌اند.

وی افزود: عرضه خودرو در بورس کالا موجب شده است قیمت به صورت رقابتی کشف شده و عادلانه و شفاف باشد در واقع با استمرار و افزایش عرضه، دیگر قیمت بازار تصنعی خودرو که مشخص نیست نرخ‌ها برچه اساسی و بر مبنای معامله چند خودرو کشف می‌شود، کنار می‌رود و تابلوی شفاف بورس کالا بیانگر قیمت بازار خودرو خواهد بود.

مصباحی مقدم افزود: بهترین راه برای کشف قیمت عادلانه خودرو، سازوکار بازار سرمایه و بورس کالاست و این رویه نه به زیان تولیدکننده است و نه مصرف‌کننده، ضمن اینکه دست دلالان و واسطه‌ها نیز قطع می‌شود؛ بنابراین استمرار و رشد عرضه خودرو در بورس کالا قطعاً برای جلوگیری از رانت در بازار خودرو موثر خواهد بود.

عضو شورای‌عالی بورس در پاسخ به این سوال که عرضه خودرو در بورس کالا چه تاثیری در بهبود وضعیت سهام شرکت‌های خودروسازی داشته است؟ افزود: در گذشته قیمت خودرو بر اساس قیمت کارخانه تعیین شده و هزینه تمام شده مبنا قرار داده می‌شد؛ بنابراین فاصله و شکاف بین قیمت کارخانه و بازار آزاد و توزیع رانت موجب شد تا خودرو در بورس عرضه شده و نقطه بینابینی برای قیمت خودرو در بورس کالا ایجاد شود و در نتیجه به نفع تولیدکننده و سهامداران شرکت‌های خودرویی شود، در این میان مصرف کنندگان نیز نسبت به قیمت‌های کاذب قبلی موفق به خرید ارزان‌تر می‌شوند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان به عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا اشاره کرد و گفت: ورود خودروهای وارداتی به بورس کالا هم‌زمان با عرضه‌های داخلی نیز کمک می‌کند تا قیمت این محصولات نیز در بازار سرمایه کشف شود که قطعاً در بستر رقابتی بورس، قیمت شفاف خواهد بود و به نفع واردکننده و مصرف‌کننده است.

ارسال نظرات

نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنید.

heading