blog-img

۹ اصطلاح پرکاربرد در سبدگردانی

سبدگردانی فرآیندی است که طی آن فرد خبره در امر سرمایه‌گذاری براساس خصوصیات، سطح ریسک‌پذیری و سرمایه هر سرمایه‌گذار، سبدی از سهام مناسب او تشکیل داده و به‌صورت مستمر، با توجه به تغییر عوامل اثرگذار بر محیط سرمایه‌گذاری، بر آن نظارت و اعمال مدیریت می‌کند تا سبد سرمایه گذاری به اهداف تعیین شده دست یافته و رشد مطلوب ارزش دارایی ها حاصل شود. در ادامه با برخی اصطلاحات پرکاربرد در قراردادهای سبدگردانی آشنا می‌شوید.

 

۱- سرمایه‌گذار: شخصی است که سرمایه خود را جهت مدیریت دارایی در اختیار سبدگردان قرار می دهد.

۲- سبد اختصاصی: مجموع دارایی‌هایی است که به سرمایه‌گذار تعلق داشته و بر اساس قرارداد سبدگردانی و متمم‌های آن در اختیار سبدگردان قرارداده شده است.

۳- سبدگردانی: تصمیم به خرید، فروش یا نگهداری اوراق بهادار یا افتتاح سپرده‌های بانکی یا انجام هرگونه سرمایه‌گذاری مجاز توسط سبدگردان به‌ نام سرمایه‌گذار از محل سبد اختصاصی وی به منظور کسب انتفاع برای سرمایه‌گذار.

۴- سبدگردان(‍پرتفوگردان): کسی است که دارایی را مدیریت کرده و مسئولیت نظارت مستمر بر آن را در ازای دریافت کارمزدی معین پذیرفته است.

۵- امین(متولی سبد): شخص حقوقی است که مطابق دستورالعمل تأسیس و فعالیت سبدگردان انتخاب شده و ضمن انعقاد قرارداد با سبدگردان، وظایف پیش‌بینی شده در دستورالعمل یاد شده را در قبال سبدگردان به‌ عهده گرفته ‌است.

۶- قرارداد: منظور قرارداد مورد اشاره میان سرمایه‌گذار و شرکت سبدگردان است.

۷- متمم قرارداد: هرگونه تغییر در مفاد قرارداد از جمله برداشت سرمایه یا افزایش سرمایه‌ توسط سرمایه‌گذار در سبد اختصاصی، با اضافه کردن متمم به قرارداد امکان‌پذیر است. لازم است بدانید متمم‌های قرارداد باید به امضای طرفین قرارداد برسد.

۸- کد سبد: سازمان بورس برای همه قراردادهای سبدگردانی یک کد اختصاصی صادر می‌کند که با حروف PRX آغاز می‌شود. تمام کدهایی که با PRX آغاز می‌شوند، نشانگر یک قرارداد سبدگردانی هستند که دارایی‌های آن به سرمایه‌گذار تعلق داشته و مدیریت آن توسط سبدگردان انجام می‌شود.

۹- کارمزد مدیریت و عملکرد: فرمول پیشنهادی کارمزد توافقی است و معمولا از دو بخش کارمزد مدیریت و عملکرد تشکیل می‌شود که کارمزد مدیریت مبتنی بر اخذ کارمزد ثابت مختصر و براساس دارایی تحت مدیریت تعیین می‌شود؛ اما کارمزد عملکرد کاملا متغیر بوده و متناسب با افزایش بازده سبد سهام مدیریت شده و با توافق طرفین قرارداد تعیین می‌شود.

ارسال نظرات

نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنید.

heading