blog-img

الگوی مثلث متقارن

الگوی مثلث متقارن که به فنر نیز مشهور است معمولا در میانه یک روند و به عنوان یک الگوی ادامه‌دار شکل می‌گیرد. الگو حداقل دارای دو قله پایین‌تر و دو کف پایین‌تر است. وقتی این نقاط به هم متصل می‌شوند و گسترش می‌یابند به هم نزدیک می‌گردند و کم‌کم مثلث متقارن به وجود می‌آید. شما می‌توانید به شکل یک “کنج منقبض شونده” به الگو نگاه کنید که در ابتدا پهن است و سپس رفته‌رفته کوچک‌تر می‌شود.

گرچه مواردی وجود دارد که مثلث متقارن نقاط بازگشتی مهمی را مشخص می‌کند، اما بیشتر مواقع این الگو مشخص‌کننده ادامه روند است. بدون در نظر گرفتن ذات این الگو، (چه ادامه‌دهنده باشد و چه بازگشتی)، مسیر حرکت بعدی قیمت تنها در صورت وقوع شکست حمایت یا مقاومت می‌تواند تعیین شود.

نمونه الگوی مثلث متقارن:

مثلث متقارن

۱ – روند: برای وجود یک الگوی ادامه‌دهنده، یک روند مشخص باید وجود داشته باشد. روند می‌بایست حداقل چندماه عمر داشته و قبل از اینکه شکست حمایت یا مقاومت رخ دهد و روند ادامه یابد، باید یک دوره تثبیت قیمتی در مثلث متقارن شکل بگیرد.

۲ – چهار نقطه: حداقل ۴ نقطه روی نمودار لازم است تا خط روند شکل گیرد و ۲ خط روند لازم است تا یک مثلث متقارن داشته باشیم. از این جهت، برای شروع بررسی وجود الگوی مثلث متقارن، به ۴ نقطه نیازمندیم. قله دوم باید پایین‌تر از قله اول بوده و خط بالایی باید شیب نزولی داشته باشد. دومین کف می‌بایست بالاتر از اولین کف بوده و خط پایینی با شیب صعودی شکل گیرد. در حالت ایده‌آل، قبل از وقوع شکست، الگو با ۶ نقطه شکل می‌گیرد (۳ نقطه در هر طرف) .

۳ – حجم معاملات: در حین گسترش الگوی مثلث متقارن و تنگ‌تر شدن محدوده معاملات، حجم معاملات می‌بایست شروع به کاهش نماید. این قضیه مانند آرامش قبل از طوفان و یا تنگ شدن ناحیه تثبیت قیمت برای شکست حمایت یا مقاومت است.

۴ – مدت زمان: مثلث متقارن می‌تواند در طی چندماه یا چندهفته گسترش یابد. در صورتی که مدت زمان تشکیل الگو کمتر از ۳ هفته باشد، می‌بایست آنرا الگوی پرچم دانست. معمولا، مدت زمان تکمیل الگو حدود ۳ ماه است.

۵ – تایم فریم شکست: نقطه شکست ایده‌آل از نیمه تا ۳/۴ مسیر شکل‌گیری الگو است. مدت زمان الگو می‌تواند از اوج الگو تا ابتدای خط روند پایین در نظر گرفته شود. شکست قبل از نیمه ابتدایی الگو نابهنگام و شکست نزدیک به نوک الگو ناچیز و کم‌اهمیت خواهد بود.

۶ – مسیر شکست: مسیر آینده شکست خط روند تنها می‌تواند زمانی سنجیده شود که شکست اتفاق افتاده باشد که البته بدیهی است. حتی اگر فرض شکست یک الگوی ادامه‌دهنده در جهت روند بلندمدت درون الگو را در نظر بگیریم، تلاش برای حدس زدن مسیر شکست قیمت خطرناک است.

۷ – تایید شکست: برای اینکه یک شکست را معتبر بدانیم، می‌بایست به قیمت بسته شدن سهم توجه داشت. برخی معامله‌گران نفوذ ۳ درصدی قیمت یا باقی ماندن قیمت طی ۳ روز در آن طرف خط روند را دلیل معتبر بودن شکست می‌دانند. شکست (مخصوصا در شکست مقاومت) باید همراه با افزایش حجم معاملات همراه باشد.

۸ – بازگشت به نوک: بعد از شکست (بالا یا پایین) نوک الگو به یک حمایت یا مقاومت احتمالی تبدیل می‌شود. برخی اوقات قیمت به راس الگو یا ناحیه شکست بازمی‌گردد (پولبک می‌زند) و سپس در مسیر شکست قیمت به حرکت ادامه می‌دهد.

۹ – هدف قیمتی: دو روش برای تخمین اندازه حرکت بعد از شکست وجود دارد. روش اول، محاسبه فاصله بین دو اضلاع متقارن مثلث و اضافه کردن این مقدار به نقطه شکست است. روش دوم، کشیدن یک خط روند موازی با خط روند اصلی الگوست که شیب آن با جهت شکست یکسان خواهد بود و با توجه به این خط می‌توان هدف احتمالی را تشخیص داد.

حدود ۷۵ درصد از الگوهای مثلث متقارن ادامه‌دهنده هستند و سایر آنها منجر به بازگشت روند می‌شوند. تشخیص و بررسی الگوهای بازگشتی می‌تواند مشکل باشد، چون اغلب شکست‌های نامعتبر در آنها وجود دارد. بنابراین می‌بایست با بررسی گپ‌ها، تحرکات پرشتاب قیمت و حجم معاملات، بررسی‌هایی برای تایید معتبر بودن شکست انجام گیرد.

ارسال نظرات

نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنید.

heading