blog-img

جفت ارز

قیمت هر ارز در بازار فارکس با ارز دیگری تعیین می شود. به عنوان مثال ارزش یورو باید بر اساس ارز دیگری بیان شود، قیمت یورو در مقابل دلار یعنی هر یک یورو چه میزان برابری نسبت به دلار ارزش دارد. قیمت یورو در مقابل پوند، برای هر یک یورو چه مقدار پوند باید پرداخت شود. از این رو در بازار فارکس با جفت ارزها (Currency Pairs) سر و کار خواهیم داشت.
جفت ارز به دو ارزی گفته می‌شود که با نرخ مبادله ارز در بازار فارکس معامله می‌شود. تمام معاملات در بازار فارکس از خرید، فروش یا مبادله ارز از طریق جفت ارزها انجام می‌شود. در یک جفت ارز، ارز اول را ارز پایه (Base Currency) و ارز دوم را ارز متقابل (Counter Currency) می‌نامند.
نرخ مبادله جفت ارز در واقع قدرت خرید ارز اول نسبت به ارز دوم است و به این صورت محاسبه می‌شود که با ارز اول چند ارز دوم را می‌توان خرید. این نرخ یک نرخ شناور است و بسته به عوامل مختلف دائما در حال تغییر است. جفت ارزها ارزش هر یک را تعیین می‌کنند و نرخ ارز به صورت دائمی بر اساس فاکتورهای مربوطه در حال تغییر و نوسان است. در ترکیب جفت ارزها، یک ارز همیشه از ارز دیگری قوی‌تر خواهد بود.
برای مثال با افزایش نرخ در جفت ارز EUR/USD یا یورو به دلار، معامله‌گر ارز فکر می‌کند ارزش یورو در مقایسه با دلار افزایش پیدا خواهد کرد. و بر عکس با کاهش این مقدار او پیش بینی می‌کند که ارزش دلار نسبت به یورو افزایش پیدا می‌کند.

مثالی از جفت ارز ها

برای مثال جفت ارز EUR/USD یا یورو به دلار نشانگر تعداد دلار امریکایی است که می‌توان با یک یورو خرید. وقتی ارزش یورو افزایش می‌یابد نرخ جفت ارز یورو به دلار هم افزایش پیدا خواهد کرد.
در یک طرف همه‌ی جفت ارزهای اصلی دلار وجود دارد که نرخ مبادله ارز طرف دیگر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. جفت ارزهای اصلی زیادی در بازار فارکس در سراسر جهان وجود دارد، بعضی از رایج ترین جفت‌ ارزهای موجود به غیر از یورو/دلار عبارتند از:
دلار به ین (USD/JPY) این جفت ارز شامل دلار امریکا در برابر ین ژاپن است.
دلار به پوند (USD/GBP) این جفت ارز شامل دلار امریکا در مقابل پوند انگلستان است که به pound dollar شهرت دارد..
دلار به فرانک (USD/CHF) این جفت ارز شامل دلار امریکا در مقابل فرانک سوئیس است که به dollar swissy معروف است. .
دلار به دلار کانادا (USD/CAD) این جفت ارز شامل دلار امریکا در مقابل دلار کانادا است که معروف به dollar loonie است.
دلار به دلار استرالیا (AUD/USD) این جفت ارز شامل دلار امریکا در مقابل دلار استرالیا است که معروف به aussie dollar است.
دلار به دلار نیوزیلند (NZD/USD) این جفت ارز شامل دلار امریکا در مقابل دلار نیوزیلند است که معروف به kiwi dollar است.
 

جفت ارزهای غیر اصلی

به جفت ارزهایی که هیچ‌ یک از دو ارز تشکیل دهنده آن دلار آمریکا نباشد، جفت ارزهای غیراصلی یا Cross گفته می‌شود. به جفت ارز غیر اصلی که ارز پایه (ارز طرف چپ جفت ارزی) آن یورو باشد، کراس یورو و به همین ترتیب برای پوند انگلستان، کراس پوند و … گفته می‌شود.

ارسال نظرات

نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنید.

heading