blog-img

دوج‌کوین (Dogecoin) چیست؟ همه‌چیز را درباره دوج‌کوین بدانید

بیت‌کوین مانند یک ستاره سینماست، کمتر کسی می‌توانید بیابید که حداقل یکبار اسم بیت‌کوین را نشنیده باشد.

افراد زیادی به بیت‌کوین علاقه‌مند هستند، به خاطر تکنولوژی پشت پرده آن، به خاطر ارزشمندی، قابلیت انتقال برون‌مرزی و بدون محدودیت بودن و سایر ویژگی‌های مثبتش. همین موضوع گاهی باعث می‌شود درباره سایر ارزهای رمزنگاری‌شده کمتر صحبت شود، یکی از این ارزها دوج‌کوین (به انگلیسی Dogecoin) است که با نام دوژکوین یا داج‌کوین نیز خوانده می‌شود.
 

دوج‌کوین یکی از ارزهایی است که یک جامعه کاربران مشتاق را داراست و ما نیز تصمیم گرفتیم در این مطلب راهنما از سایت بورسینس نگاهی جامع به دوج‌کوین داشته باشیم.

در ادامه با کلیک روی لینک‌های زیر می‌توانید به بخش موردنظر پرش کنید:

داستان و تاریخچه دوج‌کوین چیست؟

در دسامبر سال 2013، هر بیت‌کوین حدود 1080 دلار قیمت داشت و دنیا شروع به جدی‌گرفتن ارزهای دیجیتال کرده بود. اما دو نفر با نام‌های Billy Markus و Jackson Palmer با خود فکر کردند جدی‌گرفتن ارزهای رمزنگاری‌شده توسط دنیا، بیش از حد شده است. آنها معتقد بودند ارزهای رمزنگاری‌شده باید یک سرگرمی باشد و نباید به چشم پول واقعی به آن نگریست. بنابراین تصمیم گرفتند کوین خودشان را با نام دوج‌کوین ایجاد کنند.

دوج‌کوین در 6 دسامبر 2013 ایجاد شد. نام دوج (به انگلیسی Doge) یک میم (به انگلیسی: meme) پرطرفدار مربوط به یک نژاد سگ با عنوان Shiba Inu است و نوع تلفظ آن از یک شو اینترنتی تقلید شده است.

تصویر سگی که روی این کوین درج شده نیز تصویر همان سگ با نژاد Shiba Inu (نژاد سگ بومی ژاپن) است.

دوژکوین چیست

در اینترنت سروصدای زیادی درباره این کوین جدید ایجاد شد و بسیاری شروع به استفاده از این ارز رمزنگاری‌شده کردند زیرا در آن زمان، هنوز ارزهای زیادی وارد بازار نشده بود و یک ارز تفننی که دارای کاربرانی مشتاق بود یک جاذبه برای بسیاری از افراد به شمار می‌رفت.

بنابراین چیزی که به عنوان یک شوخی محسوب می‌شد کم‌کم کاربران زیادی را به خود جلب کرد. دوج‌کوین را اغلب به عنوان یک ارز دوستانه می‌شناسند زیرا از زمان ایجاد، فعالیت‌های خیرخواهانه زیادی از طریق آن انجام گرفته است.

طرفداران دوج‌کوین خودشان را Shibes می‌نامند و حتی زبان مخصوص به خودشان را دارند که شامل برخی اصطلاحات شکسته انگلیسی است.

طرفداران دوج‌کوین گروهی خاص هستند که از دوج‌کوین برای اهداف خاصی استفاده کرده‌اند. (در ادامه می‌خوانید)

دوج‌کوین چه استفاده‌ای دارد؟

کاربران دوج‌کوین توانسته‌اند از طریق اهرم ساختن فراوانی کاربران دوج‌کوین، فعالیت‌های خیرخواهانه‌ای در سرتاسر دنیا انجام دهند.

در سال 2014، کاربران دوج‌کوین توانستند 50 هزاردلار آمریکا برای فرستادن تیم سورتمه جامائیکایی به المپیک زمستانی سوچی جمع‌آوری کنند.
در روز جهانی آب (22 مارس 2014)، 30 هزار دلار آمریکا از طریق دوج‌کوین جمع‌آوری شد تا آب تمیز برای یک دهکده در کنیا فراهم شود.
در مارس 2014، کاربران دوج‌کوین توانستند 55 هزار دلار جمع‌آوری کنند و آنرا به راننده‌‌ی مسابقات NASCAR بپردازند تا اسپانسر خودرویی شوند که با تصویر دوج‌کوین رانندگی می‌کرد!

صفحات دوج‌کوین در شبکه‌های اجتماعی دنبال‌کنندگان زیادی دارد، در لحظه نوشتن این مقاله، تعداد دنبال کنندگان دوج‌کوین در صفحه Reddit بیش از 126 هزار نفر و در صفحه رسمی توئیتر 130 هزار نفر است.

برخی از خیریه‌هایی که از Reddit برای جمع‌آوری مبالغ اهدایی استفاده می‌کنند، SocksForTheHomeless و DogePizza می‌توان اشاره کرد.

علاوه بر استفاده‌های خیرخواهانه‌ای که از دوج‌کوین می‌شود، طبیعتا افرادی نیز هستند که از آن برای نقل و انتقال پول، معامله‌گری استفاده می‌کنند ولی استفاده اصلی دوج‌کوین به عنوان یک ارز سرگرم‌کننده و برای مقاصد خیرخواهانه است. به همین خاطر بسیاری معتقدند دوج‌کوین را نباید به عنوان یک ارز جدی برای سرمایه‌گذاری قلمداد کرد (در ادامه دلیل این تفکر را می‌خوانید).

ارزش دوج‌کوین چقدر است؟

دوج‌کوین چندان قیمت بالایی ندارد، هر دوج‌کوین در این لحظه حدود 0.003 دلار معامله می‌شود!

قیمت دوژکوین

شاید به همین دلیل است که برخی وسوسه می‌شوند این ارز را برای سرمایه‌گذاری خریداری کنند چون با مقایسه قیمت آن با سایر ارزها، قیمت دوج‌کوین بسیار ناچیز است.

نکته: قیمت دلاری و بروزشده دوج‌کوین را می‌توانید در سایت coinmarketcap ببینید: https://coinmarketcap.com/currencies/dogecoin

در سرمایه‌گذاری صرفا نباید به قیمت ارز توجه کرد. عوامل دیگری مانند ارزش بازار، محدودیت انتشار ارز، جدی بودن پروژه، کاربرد آن و… نیز باید توجه داشت.

برخلاف ارزهایی مانند بیت‌کوین و لایت‌کوین، عرضه دوج‌کوین هیچ محدودیتی ندارد و می‌توان بطور نامحدود دوج‌کوین استخراج کرد! به همین خاطر عرضه دوج‌کوین هیچ‌وقت متوقف نمی‌شود و زمانی که عرضه هیچ‌وقت متوقف نشود، شانس چندانی برای افزایش قیمت وجود نخواهد داشت ( طبق قانون عرضه و تقاضا، میزان تقاضا باید بیش از عرضه باشد تا قیمت رشد کند).

اما نامحدود بودن عرضه دوج‌کوین، آنرا به یک کوین عالی برای دونیشن و بخشیدن تبدیل کرده است.

با وجودیکه قیمت هر دوج‌کوین زیر 1 سنت است اما به دلیل زیاد بودن دوج‌کوین‌های عرضه شده، ارزش بازار نسبتا بالایی دارد. در حال حاضر ارزش کل دوج‌کوین‌ها (اصطلاحا market cap) بیش از 371 میلیون دلار است.

حال که از ارزش دوج‌کوین مطلع شدید، قصد داریم به این بپردازیم که تکنولوژی پشت پرده تراکنش‌های دوج‌کوین چگونه کار می‌کند.

تکنولوژی دوج‌کوین چیست؟

تقریبا همه ارزهای رمزنگاری‌شده مبتنی بر تکنولوژی بلاک‌چین هستند. بلاک‌چین‌ها در واقع دیتابیس‌های بسیار بزرگی هستند که به آنها لجر (Ledger) گفته می‌شوند و اطلاعات تراکنش‌ها را نگهداری می‌کنند.

هر تراکنشی که در شبکه دوج‌کوین انجام می‌شود نیز در بلاک‌چین دوج‌کوین ذخیره می‌شود.

با این حال، بلاک‌چین دوج‌کوین در یک کامپیوتر ذخیره نشده و روی کامپیوترهای زیادی در سطح دنیا وجود دارد. به همین دلیل است که به این شبکه‌ها، شبکه‌های غیرمتمرکز می‌گویند زیرا هیچ مرکزیتی وجود ندارد و کسی نمی‌تواند تراکنش‌های دوج‌کوین را دستکاری کند.

بیشتر بخوانید: تکنولوژی بلاک‌چین به زبان ساده

اگر بخواهیم خیلی ساده نحوه انجام شدن تراکنش‌های دوج‌کوین در شبکه را توضیح دهیم به این شکل است:

بهرام در ایران زندگی می‌کند و داریوش در ایتالیاست. فرض کنید بهرام قصد دارد بدون استفاده از بانک، مقداری پول به داریوش در ایتالیا بفرستند. بهرام با هماهنگی داریوش تصمیم می‌گیرد از دوج‌کوین استفاده کند.

1 – بهرام آدرس دوج‌کوین داریوش را از او می‌گیرد و با ورود به کیف پول خود، دکمه انتقال 100,000 دوج‌ به داریوش را کلیک می‌کند.
2 – کامپیوترهای شبکه دوج‌کوین (اصطلاحا Node ها) ابتدا بررسی می‌کنند که آیا مقدار کافی دوج در حساب بهرام وجود دارد یا خیر. اگر بیش از نیمی از Node های شبکه مشاهده کردند که مقدار کافی دوج در حساب بهرام وجود دارد، انجام تراکنش آغاز می‌شود. 
3 – وقتی تاییدیه‌ها (confirmation) توسط بلاک‌چین دوج‌کوین انجام گرفت، داریوش می‌تواند دوج‌های ارسال شده را روی کیف پول خود ببیند.

Node هایی که صحبت موجودی کیف پول‌ها و درستی تراکنش‌ها را بررسی و تایید می‌کنند مقداری پاداش بدست می‌آورند که همان پاداش یا درآمد ناشی از استخراج دوج‌کوین است. در مورد استخراج دوج‌کوین در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

استخراج دوج‌کوین چگونه انجام می‌شود؟

وقتی یک Node (کامپیوتر متصل به شبکه دوج‌کوین) تلاش می‌کند یک تراکنش دوج‌کوین را تایید کند، وارد فرایندی برای حدس‌زدن یک کد می‌شود. این فرایند را می‌توان مانند یک قرعه‌کشی برای کامپیوترها فرض کرد. در این قرعه‌کشی، کامپیوتر باید کدی که به جدیدترین بلاک‌ از بلاک‌چین دوج‌کوین داده می‌شود را حدس بزند.

هرکامپیوتری که توانست کد صحیح را حدس بزند، 10,000 دوج‌کوین به عنوان پاداش در کیف پول دریافت می‌کند. (طبیعتا کامپیوترها که عقل و هوش ندارند، بلکه این شخص استخراج‌کننده است که این پاداش را در کیف پول خود دریافت می‌کند).

بلاک‌های شبکه دوج‌کوین هر از 1 دقیقه استخراج می‌شوند. یعنی هر از 1 دقیقه، یک بلاک به بلاک‌چین دوج‌کوین اضافه می‌شود، بنابراین تراکنش‌های دوج‌کوین می‌تواند در یک دقیقه تایید شوند.

به دلیل وجود سرعت بالا در تایید تراکنش‌هاست که دوج‌کوین را به عنوان ارزی برای پرداخت‌های سریع آنلاین و donation ها استفاده می‌کنند.

استخراج دوج‌کوین نیاز به سخت‌افزار، نرم‌افزار و دانش کافی دارد و بحثی مفصل است و امیدواریم بتوانیم در آینده به آن بپردازیم. فقط بدانید که با کامپیوتر شخصی و خانگی نمی‌توان انتظار درآمد زایی داشت.

کیف پول‌های دوج‌کوین کدام هستند؟

کیف پول‌های دوج‌کوین مانند سایر ارزهای رمزنگاری‌شده یک کیف پول الکترونیک هستند که به صورت نرم‌افزاری می‌توانند روی دسکتاپ و موبایل نصب شوند یا بصورت تحت وب وجود داشته باشند.

بنابراین دوج‌کوین فقط در فضای دیجیتال وجود دارد و این کیف پول‌ها هستند که فرایند دریافت، نگهداری و ارسال دوج‌کوین را تسهیل می‌کنند. در واقع کار کیف پول‌ها، نگهداری کلید خصوصی و کلید عمومی (آدرس دوج‌کوین) انجام تراکنش است.

نکته: کلید عمومی (public key) مانند یک آدرس ایمیل یا شماره حساب است که ارزهای رمزنگاری‌شده می‌توانند به آن ارسال شوند. همه می‌توانند کلید عمومی یا آدرس کیف پول شما را ببینند و اشتراک‌گذاری آن برای سایرین هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند و مانند این است که شما شماره حساب بانکی خود را به دیگران می‌دهید. ولی کلید خصوصی (private keys) مانند رمز حساب شماست و نباید برای هیچ‌کس فاش شود. هرکس کلید خصوصی یک کیف پول را بدست آورد می‌تواند موجودی آنرا خالی کند.

به طور کلی 4 نوع کیف پول برای دوج‌کوین وجود دارد:

کیف پول‌های نرم‌افزاری

این کیف پول‌ها قابلیت نصب روی کامپیوتر و موبایل را دارا هستند. کیف پول مولتی‌کارنسی Jaxx یکی از این کیف پول‌هاست.

افزونه کروم Jaxx با نصب و استفاده راحت
کیف پول مولتی‌کارنسی Jaxx برای موبایل

کیف پول تحت وب

ساده‌ترین راه برای استفاده از دوج‌کوین، کیف پول تحت وب این ارز است که می‌توانید در آدرس my.dogechain.info به آن دسترسی داشته باشید.

کیف پول آنلاین دوج کوین

کیف پول سخت‌افزاری

کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر نانو اس و KeepKey از ارز دوج‌کوین پشتیبانی می‌کنند.
این کیف پول‌ها امن‌ترین روش برای نگهداری ارز دیجیتال هستند ولی قیمت بالایی دارند.

کیف پول کاغذی

مانند ریپل، بیت‌کوین و بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر، برای دوج‌کوین نیز امکان ایجاد کیف پول کاغذی وجود دارد. 
کیف پول کاغذی در واقع یک برگه کاغذ است که کلید خصوصی و کلید عمومی روی آن پرینت گرفته می‌شود.
می‌توانید از این سایت ایجاد و پرینت کیف پول کاغذی استفاده کنید: https://walletgenerator.net/?currency=Dogecoin

در چه سایت‌هایی دوج‌کوین خرید و فروش می‌شود؟

صرافی‌های ارزهای دیجیتال و پلتفرم‌های معاملاتی، سایت‌هایی هستند که در آنها امکان خرید و فروش ارز دیجیتال وجود دارد. پلتفرم‌های معاملاتی برای آن دسته از افراد طراحی شده‌اند که مایلند خرید و فروش را به دفعات زیاد انجام دهند (اصطلاحا Trader هستند).

خوشبختانه سایت‌های خارجی زیادی هستند که در آن می‌توانید دوج‌کوین را به بیت‌کوین یا اتریوم و سایر ارزها و یا بالعکس تبدیل کنید. اما متاسفانه امکان خرید دوج‌کوین با کارت شتابی در آنها مقدور نیست و بسیاری از این سایت‌ها حتی اجازه عضویت را نیز به ایرانیان نمی‌دهند.

با این حال خرید و فروش دوج‌کوین همچنان برای ما ایرانیان مقدور است.

برخی از صرافی‌های آنلاین ایرانی اقدام به خرید و فروش دوج‌کوین با ریال می‌کنند ولی بیشتر آنها قیمت نامناسبی ارائه می‌دهند و همچنین حجم محدودی دوج‌کوین در اختیار دارند.

بهترین راه برای خرید دوج‌کوین، ابتدا خرید بیت‌کوین و سپس تبدیل آن به دوج‌کوین است. زیرا به این طریق علاوه بر اینکه دوج‌کوین را با نرخ بهتری خریداری می‌کنید، محدویتی در تعداد خرید نخواهید داشت.

روش خرید بیت‌کوین با ریال را اینجا بخوانید

بعد از خرید بیت‌کوین، می‌توانید از طریق سایت changelly، بیت‌کوین را به دوج‌کوین تبدیل کنید (و بالعکس).

راهنمای سایت changelly را اینجا بخوانید

مقداری کارمزد انتقال و کارمزد تبدیل برای خرید و فروش دوج‌کوین وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید. با این حال دو سایت معرفی شده localbitcoins برای خرید بیت‌کوین و سایت changelly برای تبدیل دوج‌کوین، از سایت‌هایی هستند که کمترین کارمزد را دارا هستند.

تبدیل دوژکوین به بیت کوین

برای مشاهده سایر سایت‌هایی که دوج‌کوین در آن معامله می‌شود وارد لینک زیر شوید:

https://coinmarketcap.com/currencies/dogecoin

سپس روی تب Markets کلیک کنید، همه سایت‌هایی که دوج‌کوین در آنها خرید و فروش می‌شود را خواهید دید:

خرید و فروش دوژکوین

مهم: باید بررسی که که آیا سایت موردنظر با ایرانیان کار می‌کند یا نه، اینکار از طریق بررسی صفحه شرایط سایت، بررسی نظرات سایرین و پرسش از پشتیبانی سایت مقدور است.

دوج‌کوین رایگان

امکان بدست آوردن رایگان دوج‌کوین نیز وجود دارد. برخی از سایت‌ها که با نام Faucet شناخته شده‌اند، مقدار بسیار کمی دوج‌کوین به کاربران خود می‌دهند. هدف از اینکار، آشنایی با نحوه کار دوج‌کوین و آشنایی اولیه با این ارز است، علاوه بر این، این سایت‌ها از نمایش تبلیغات در سایت‌شان درآمد بدست می‌آورند.

برخی از سایت‌های دوج‌کوین رایگان:

freedoge.co.in
doge-faucet.com

.

آیا دوج‌کوین امن است؟

دوج‌کوین از زمان ایجاد شدن چندین مشکل امنیتی داشته است.

یکی از بزرگترین این موارد، هک‌شدن والت Dogewallet در 25 دسامبر 2014 است که منجر شدن 21 میلیون دوج‌کوین که در آن زمان 12 هزار دلار ارزش داست به سرقت رود.

با این حال، جامعه کاربران دوج‌کوین به همکاری هم 13 هزار دلار جمع‌‌آوری کردند و خسارت کسانی که دوج‌کوین خود را از دست داده بودند جبران شد! با وجودیکه هیچ‌کس مسئولیتی در این مورد نداشت.

حملات 51 درصد

بلاک‌چین‌ها بطور کلی بسیار امن هستند و بلاک‌چین دوج‌کوین هیچ‌وقت هک نشده است (کیف پول‌ها و سایت‌هایی هک شده‌اند ولی آنها هیچ ربطی به هسته اصلی بلاک‌چین ندارد).

البته یک مشکل در همه بلاک‌چین‌ها وجود دارد که آنرا ریسک حمله 51 درصد ( risk of 51% attacks) می‌نامند.

حملات 51 درصد، زمانی اتفاق می‌افتد که حداقل نیمی از بلاک‌چین تحت کنترل یک شخص یا گروه قرار گیرد. اگر این اتفاق بیفتد، آن شخص یا گروه می‌تواند تراکنش‌های غیرمعتبری به بلاک‌چین اضافه کند. اینکار به منزله کلاهبرداری است و رویدادی بسیار بد برای هر بلاک‌چین محسوب می‌شود و می‌تواند کل اعتماد و اعتبار آن بلاک‌چین را زیر سوال ببرد.

وقتی دوج‌کوین راه‌اندازی شد، ریسک حملات 51 درصد برای بلاک‌چین آن وجود داشت. برای جلوگیری از این اتفاق، توسعه‌دهندگان دوج‌کوین در سال 2014 یک فرایند استخراج ادغام شده با لایت‌کوین ایجاد کردند تا به این ترتیب هر دو ارز بتوانند با هم استخراج شوند. به این ترتیب شبکه هر دو ارز امن‌تر می‌شود.

استخراج همزمان دوج و لایت کوین

در مورد موضوعات مختلف دوج‌کوین توضیحاتی دادیم ولی آینده دوج‌کوین چگونه است؟

آینده دوج‌کوین چه خواهد شد؟

توسعه‌دهندگان دوج‌کوین از سال 2015، تغییرات عمده‌ای در دوج‌کوین ایجاد نکرده‌اند. این موضوع به این معناست که احتمالا دوج‌کوین از سایرین عقب بماند و دلیلی شود تا جامعه کاربران این ارز به سمت پلتفرم‌های پیشرفته‌تری مانند اتریوم و EOS روی بیاورند.

دلیل عدم ایجاد تغییرات در دوج‌کوین، این است که فقط 3 نفر توسعه‌دهنده روی این کوین کار می‌کنند، آنهم بصورت داوطلبانه! دوج‌کوین یک کوین تفننی است ولی این موضوع یک نقطه ضعف نیز محسوب می‌شود زیرا سایر ارزها بطور مداوم در حال پیشرفت و ترقی و اضافه کردن قابلیت‌های جدید هستند ولی دوج‌کوین مدت‌هاست درجا می‌زند.

رشد دوج‌کوین در اواخر سال 2017 و اوایل 2018 نیز صرفا به این خاطر بود که یک خوش‌بینی کلی به بازار ارزهای رمزنگاری‌شده شکل گرفته بود و تقریبا همه ارزها رشد کردند! به عبارتی دوج‌کوین فقط به خاطر جو بازار رشد کرده و توسعه، قابلیت جدید یا پیشرفت چشم‌گیری از نظر تعداد کاربرانش نداشته است.

حتی جکسون پالمر یکی از ایجاد کنندگان دوج‌کوین گفته یک تکنولوژی که در سه سال هیچ بروزرسانی نداشته باشد، چندصد میلیون دلار ارزش ندارد.

با این وجود یکی از توسعه‌دهندگان دوج‌کوین با نام Ross Nicoll در این پست ردیت گفته روی یک بروزرسانی جدید برای دوج‌کوین کار می‌کند. این بروزرسانی، دوج‌کوین 1.14 نام دارد و گفته شده طی چندماه آینده به طور نهایی آماده خواهد شد.

صحبت‌هایی نیز از ارتباط بین اتریوم و دوج‌کوین با نام DOGE/ETH bridge وجود دارد که Ross Nicoll در توئیتر خود گفته یک تیم دیگر در حال کار کردن روی آن است.

 

سخن آخر

وقتی کسی می‌پرسد “دوج‌کوین یا دوژکوین چیست؟” می‌توان اینطور جواب داد: دوج‌کوین از جمله صدها ارز دیجیتالی که دنبال‌کننده بیت‌کوین هستند نیست.

دوج‌کوین جامعه‌ای را ساخته که افراد آن با میم‌های سرگرم‌کننده مشغولند و می‌توانند کارهای خیرخواهانه انجام دهند و در عین حال در مورد ارزهای دیجیتال بیشتر بیاموزند.

با تمام توضیحاتی که ذکر شد فکر می‌کنم باید به این نکته رسیده باشید که فکر خرید دوج‌کوین به عنوان سرمایه‌گذاری چندان عاقلانه نیست چون بسیاری از کاربران قدیمی این ارز هم دوج‌کوین را چندان جدی نمی‌گیرند. پروژه‌های بهتر، پیشرفته و با تیم توسعه قوی‌تر و فعال‌تر از دوج‌کوین وجود دارد.

در هر حال به یاد بسپارید بلاک‌چین مهمترین تکنولوژی قرن 21 و قدرتی است که دنیا را به مکانی بهتر برای زندگی تبدیل می‌کند. این نکته را نباید فراموش کرد، حتی وقتی همه افراد صرفا از قیمت بیت‌کوین صحبت می‌کنند.

ارسال نظرات

نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنید.

heading