blog-img

طلا و بیت‌کوین چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارند؟

بسیاری از کسانی که بازارها را زیر نظر دارند بیت‌کوین و طلا را با هم مقایسه کرده‌اند. هر دوی این دارایی‌ها برای سرمایه‌گذاران منفعت و هم زیان داشته‌اند و هم طلا و هم بیت‌کوین در زمان‌های خاصی دارای نوسانات شدید و گاهی دارای نوسانات کمتر بوده‌اند.

با تمام اینها، طلا و بیت‌کوین دارای تفاوت‌های آشکار و مهمی هستند و آشکارترین این تفاوت‌ها، شکل و فرم آنهاست: طلا قابل لمس و فیزیکی است، در حالیکه بیت‌کوین فقط بصورت دیجیتالی وجود دارد.
 

طلا

بیش از 2000 سال است طلا به عنوان نوعی ارز استفاده می‌شود. عرضه طلا (یعنی مقداری که می‌توانیم به آن دسترسی داشته باشیم)، با استخراج طلا توسط استخراج‌کنندگانی که فلزات گرانبها را از دل زمین بیرون می‌آورند افزایش می‌یابد.

وقتی طلا استخراج شد، سپس می‌توان آنرا در جواهرات استفاده کرد. علاوه بر این، سرمایه‌گذاران نیز می‌توانند این چنین فلزات گرانبهایی را در شکل و فرم‌های مختلف مانند شمش طلا، سکه و یا به شکل اوراق بهادار و ابزارهای مالی خریداری کنند.

طلا همواره به عنوان یک دارایی امن برای حفظ پول و ارزش تلقی می‌شود.

بیت‌کوین

بیت‌کوین یک ارز دیجیتال است. بیت‌کوین نیز همانند طلا با استخراج بدست می‌آید ولی نه با استخراج فیزیکی، بلکه فرایند استخراج بیت‌کوین کاملا الکترونیک و دیجیتال است.

بیشتر بخوانید: فرایند استخراج بیت کوین چگونه است؟

اساسا استخراج بیت‌کوین به این شکل است که استخراج‌کنندگان بیت‌کوین با دستگاه‌های مختلف به تایید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌های جدید در بلاک‌چین بیت‌کوین می‌پردازند. با ایجاد هر بلاک، مقداری بیت‌کوین ایجاد می‌شود که به این فرایند، استخراج بیت‌کوین می‌گویند.

بنابراین هر زمان که استخراج‌کنندگان موفق به تکمیل یک بلاک و الحاق آن به بلاک‌چین شوند، مقداری بیت‌کوین انتشار می‌یابد. طبق پروتکل بیت‌کوین، هر از 10 دقیقه تعدادی بیت‌کوین ایجاد می‌شود.

بیت‌کوین علاوه بر انجام تراکنش‌های مختلف بین افراد، به عنوان یک دارایی برای سرمایه‌گذاری یا برای معامله‌گری استفاده می‌شود.

تفاوت‌های طلا و بیت‌کوین در نگهداری

به دلیل شکل متفاوت این دو دارایی، نحوه نگهداری و امنیت آنها تفاوتی اساسی دارد.

بیت‌کوین

  • بیت‌کوین در والت‌های دیجیتالی که توسط سرویس‌های آنلاین میزبانی می‌شوند یا در یک والت سخت‌افزاری یا کاغذی قابل نگهداری است.
  • بسیاری معتقدند تعداد زیادی بیت‌کوین در سرویس‌های آنلاین نگهداری می‌شوند.
  • دفتر کل توزیع‌شده بلاک‌چین، نیاز به وجود یک نهاد مرکزی برای ثبت سوابق مالکیت بیت‌کوین را از بین می‌برد.
  • اگر کلیدی خصوصی شخص گم شود یا به سرقت رود، بیت‌کوین‌های از دست رفته را نمی‌توان به هیچ عنوان بازیابی کرد.
  • سرقت و هک کیف پول‌ها، صرافی‌ها و سرویس‌ها همیشه یک نگرانی عمده بوده است.

طلا

  • بسیاری از سرمایه‌گذاران طلا، موجودی خود را بطور مستقیم یا از طریق بازارهای آتی در مراکز امن و مخصوص نگهداری می‌کنند.
  • برخی از سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را بطور شخصی در منزل یا صندوق‌های امانات بانک‌ها نگهداری می‌کنند.
  • سیستم‌های نگهداری طلا معمولا متکی به رسیدهایی هستند که مالکیت طلا را نشان می‌دهد. برای بازیابی طلای از دست رفته یا سرقت شده باید به دادگاه شکایت کرد یا خواهان پرداخت خسارت توسط بیمه و… شد.
    سرمایه‌گذاران محبور هستند به نهادهایی که نگهداری طلا را انجام می‌دهند اعتماد کنند، به همین دلیل پافشاری بر وجود حسابرسی مستقل از این نهادها معقولانه به نظر می‌رسد.
  • وقایع طبیعی نمی‌تواند طلا را از بین ببرد.
  • سرقت همیشه یکی از نگرانی‌ها بوده ولی بسیاری از مراکز نگهداری طلا توسط اشخاص ثالث بطور کامل بیمه می‌شود.

سایر تفاوت‌های بیت‌کوین و طلا

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های بیت‌کوین و طلا این است که بیت‌کوین به شکل فیزیکی وجود ندارد و تماما به شکل دیجیتال است. ولی طلا شکل و فرمی فیزیکی دارد و قابل لمس است.

کل عرضه فعلی و حداکثر مقدار عرضه بیت‌کوین کاملا مشخص است. تعداد بیت‌کوین براساس پروتکل خود فقط می‌تواند 21 میلیون واحد باشد و همه افراد می‌توانند با اطلاعاتی که بصورت آنلاین وجود دارد، تعداد بیت‌کوین‌های عرضه شده را بصورت لحظه‌ای ببینند (در لحظه نگارش این مطلب تعداد کل بیت‌کوین‌های استخراج شده بیش از 17,330,00 بیت‌کوین است).

اما در مورد طلا، هیچ‌کس نمی‌داند که چقدر طلا روی کره زمین باقیمانده است، زیرا بسیاری از معادن طلا هنوز کشف و استخراج نشده‌اند. برخی از شرکت‌ها شروع به ایجاد صنعت استخراج در فضا کرده‌اند تا بتوانند فلزات گرانبها را از سایر سیارات استخراج کنند.

طلا، کاربرد و تاریخچه بسیار بیشتری از بیت‌کوین دارد، زیرا بیش از 2000 سال است که از آن استفاده می‌شود. بیت‌کوین تاریخچه بسیار کمی دارد و باوجودیکه در ژانویه 2009 توسط سازنده آن «ساتوشی ناکاماتو» معرفی شده، توانسته توجه افراد بسیار زیادی را به خود جلب کند و ارزش آن رشد فوق‌العاده زیادی داشته باشد.

تفاوت دیگر طلا و بیت‌کوین در این است که طلا به عنوان یک کالا شناخته شده ولی طبقه‌بندی بیت‌کوین چندان ساده نیست. برخی بیت‌کوین را نیز یک نوع کالای دیجیتال می‌دانند، در حالیکه برخی دیگر اصرار دارند بیت‌کوین یک ارز است.

شباهت‌های بیت‌کوین و طلا

بیت‌کوین و طلا هر دو به عنوان دارایی‌هایی برای حفظ ارزش پولی استفاده می‌شوند. قرن‌هاست طلا را برای همین منظور می‌شناسند و بیت‌کوین نیز به تازگی به عنوان دارایی که در مواقع بحران اقدام به خرید ان می‌شود شناخته شده است.

نوسان‌گیران و سفته‌بازان نیز هم طلا و هم از بیت‌کوین برای کسب سودهای کوتاه‌مدت استفاده می‌کنند. برخلاف سهام و اوراق مشارکت، بیت‌کوین و طلا براساس فاکتورهایی نظیر درآمد یا سود نقدی ارزشگذاری نمی‌شوند بلکه قیمت آنها صرفا براساس عرضه و تقاضا نوسان پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: چرا بیت‌کوین دارای ارزش است؟

با این حال نظرات در مورد نحوه قیمت‌گذاری طلا و بیت‌کوین متفاوت است و عده‌ای نیز معتقدند قیمت‌ طلا و بیت‌کوین براساس فاکتورهای دیگری در بازار مشخص می‌شود.

سخن آخر

طلا و بیت‌کوین هر دو سرمایه‌گذاری‌هایی هستند که در زمان‌های مختلف، توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده‌اند. این دو دارایی، دارای تفاوت‌هایی اساسی هستند، بطور مثال بیت‌کوین فقط به شکل دیجیتال وجود دارد در حالیکه طلا اینطور نیست.

شباهت‌هایی نیز بین این دو وجود دارد، مثلا با وجودیکه هر دو دارایی را نمی‌توان براساس سود نقدی قیمت‌گذاری کرد، از هر دو مورد برای معاملات و سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود.

ارسال نظرات

نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنید.

heading