blog-img

بررسی سود بانک ملت از محل تسعیر ارز

این روزها بانک ملت در بازار سرمایه بشدت مورد استقبال بازار قرار گرفته است به همین دلیل به بررسی دلایل استقبال از این نماد پرداخته ایم.

سود احتمالی بانک ملت از بابت تسعیر ارز:

وضعیت تراز ارزی بانک ملت در گزارش حسابرسی شده سال 96 (مازاد دارایی های ارزی با بدهی های ارزی) بیش از 23.000 میلیارد تومان است.(90.000 میلیارد تومان دارایی ارزی - 67.000 میلیارد تومان بدهی ارزی

عدد دلاری این میزان مازاد تراز ارزی 7 میلیارد دلار است که با دلار 3.769 تومان در پایان سال مالی 96 این بانک تسعیر شده است.

در مجمع سالیانه، معاون مالی این بانک اشاره نمود که احتمالا طبق گفته آقای همتی (رییس جدید بانک مرکزی) این میزان مازاد دلار با نرخ بازار ثانویه تسعیر گردد. اگر فرض کنیم ارز در بازار ثانویه 8.000 تومان است حدود 56.000 میلیارد تومان ارزش ریالی این مقدار مازاد تراز ارزی است که اگر از 23.000 میلیارد تومان پارسال کم کنیم، حدود 33.000 میلیارد تومان حاصل می شود.

اگر 33.000 میلیارد تومان را بر 50 میلیارد سهم این شرکت تقسیم کنیم به عدد 660 تومان سود می رسیم که عدد قابل توجهی برای این بانک محسوب می شود. از این مقدار سود باید زیان انباشته و کاهش سرمایه یکی از شرکت های تابعه کسر گردد و در نهایت سودی حدود 350 تا 400 تومان عاید شرکت می شود. البته این روزها هر لحظه در کشور قانون جدیدی را شاهد هستم و چه بسا این قانون اعمال نشود و سهم بانک ملت زمین گیر شود.

این روزها اگر میبینید سهامداران عمده این سهم بشدت در حال فروش هستند بیشتر به این خاطر است در قیمت های 100 تومان تا جایی که می توانستند از سهم حمایت کردند و الان فروشنده قوی سهم هستند.

در مجمع گفته شد در صورتیکه این اتفاق رخ دهد بانک ملت بزودی افزایش سرمایه سنگینی خواهد داشت.

ارسال نظرات

نظرات ، انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنید.

heading